Prop de 14.000 persones van requerir ajuda dels serveis socials l’any de pandèmia

L’any 2020, primer any de la pandèmia, els serveis socials de l’Ajuntament van atendre 13.899 persones, un 12 per cent més que l’any 2019. La Covid-19 també va fer que augmentés el nombre d’ajudes econòmiques atorgades i la presència de famílies al Rebost Solidari. De cara al futur, el regidor d’Acció social i Habitatge, Eloi Cortés, alerta que més de 1.000 famílies es trobaran en risc de perdre el seu habitatge i s’incrementaran els casos de vulnerabilitat d’infants i adolescents.

Des de que es va decretar l’estat d’alarma al març de 2020, els serveis socials de l’Ajuntament han estat treballant, de manera presencial i telemàtica, per atendre l’increment de peticions d’ajuda que s’han produït a la ciutat a conseqüència de la pandèmia. En comparació amb 2019, el 2020 es van atendre un 12 per cent més de persones, el que es tradueix en què 13.899 sabadellencs van requerir en algun moment l’ajut dels serveis socials.

L’augment d’usuaris es va produir, en especial, els primers mesos de la pandèmia. Si al març de 2019 els serveis socials van atendre 3.056 persones, al 2020 aquesta xifra va arribar als 4.276 usuaris. El que ara es pretén, segons Cortés, és arribar a les xifres prèvies a la pandèmia. De moment, al maig de 2021 serveis social ha atès 3.470 persones.

Més ajudes econòmiques i alimentàries

Les prestacions econòmiques que s’atorgaven al 2019 sumaven un total de 1.190.000 euros. Al 2020, aquesta xifra va augmentar fins arribar al 1.840.000 euros. Segons Cortés, aquest increment es dóna perquè més persones van necessitar ajuda econòmica per cobrir necessitats bàsiques, com la compra d’aliments i productes d’higiene, i per fer front als lloguers i hipoteques.

El nombre de famílies assistents al Rebost Solidari, on es reparteixen lots d’aliments, també va augmentar, passant de 1.800 al gener de 2020 a 2.600 al maig del mateix any. Alhora, també van incrementar-se els àpats a domicili, un servei que va passar de tenir 150 usuaris al 2019 a 299 al 2020.

Els ERTOs, clau per frenar les xifres

Segons explica el regidor, les persones que van acudir a serveis socials en el moment d’inici de l’estat d’alarma eren, majoritàriament, ciutadans que, tot i estar en ERTO, encara no l’havien cobrat, persones que es trobaven a l’atur, sense estalvis, sense rebre cap prestació i treballadors provinents del sector de les cures a domicili i de l’economia submergida. En l’actualitat, segueixen assistint a serveis socials aquelles persones a les quals els està sent difícil trobar feina, no tenen estalvis o no reben cap ajuda econòmica.

Més de 1.000 famílies en risc de perdre l’habitatge

“M’atreveixo a dir que el tema de l’habitatge serà un dels més complicats els propers mesos”, ha especificat Cortés. Tot i les mesures, com l’aturament dels desnonaments i les moratòries dels lloguers, que han permès que les persones poguessin mantenir les seves residencies durant la pandèmia, el regidor xifra en més de 1.000 les famílies que es troben en risc de perdre el seu habitatge, bé perquè tinguin data de desnonament, estiguin a la espera de la mateixa, es trobin immersos en el procediment judicial o l’estiguin a punt d’iniciar.

Risc d’exclusió d’infants i joves

El regidor sosté que l’augment dels casos d’exclusió social en infants i adolescents serà una realitat en un futur. Per això, assegura que seran col·lectius sobre els quals serveis socials s’enfocarà especialment, sobretot per evitar problemes en la seva salut mental.

“L’escola és un espai on es detecten situacions de risc, que després se’ns traslladen a serveis socials. Això no ha estat així durant la pandèmia perquè els nanos no estaven anant a classe, pel que no s’han pogut detectar casos de vulnerabilitat. El confinament ha provocat que els joves en entorns vulnerables no poguessin sortir, inclòs en els casos de major risc i maltractament”, explica Cortés.

Valoració positiva

Si bé és cert que el nombre d’intervencions totals ha passat de 48.366 al 2019 a 68.074 al 2020, també ha augmentat la ràtio per persona atesa, el que vol dir que s’ha atès més vegades a cada usuari de serveis socials.

“Malgrat l’increment de la demanda, i el context complicat, hem estat capaços de donar resposta i de intensificar la intervenció dels serveis socials municipals. Això ha estat possible gràcies a dos factors: el compromís de l’equip de govern per cobrir el servei i per la dedicació dels professionals de serveis socials“, apunta Cortés.

Des de l’Ajuntament estan treballant en el Diagnòstic de tendència social, per veure com ha evolucionat la desigualtat i la vulnerabilitat a la ciutat, barri per barri, en els darrers quatre anys, i quines mesures poden pal·liar els efectes de la pandèmia. Cortés preveu presentar l’estudi de cara a la tardor.

Foto portada: Voluntaris al Caprabo de la Rambla. Foto. David B.

Comments are closed.