Un autobús de la TUS. La concessionària del transport públic ha vist com s'enfonsava el nombre de viatgers. Autor: David B.

La TUS supera els 12 milions d’usuaris i frega les xifres prepandèmia

L’autobús urbà de Sabadell ha recuperat la majoria dels viatgers que tenia abans de la Covid-19. Malgrat que encara no s’ha arribat a les dades que va obtenir el servei d’autobusos l’any 2019, el nombre d’usuaris de la TUS ha augmentat un 16 per cent respecte a l’any passat i supera ja la barrera dels 12 milions de viatgers al 2022. La bonificació del 30 per cent del preu dels tiquets de 10 viatges i del 50 per cent dels abonaments mensuals ha estat un factor clau per incrementar les vendes.

El nombre d’usuaris de la TUS augmenta progressivament i s’acosta a les xifres que es van assolir abans de l’esclat de la pandèmia, quan el servei es trobava en creixement i va patir una davallada dràstica per les mesures sanitàries (“anava com un coet”, en paraules del tinent d’alcaldessa de Cohesió Territorial, Jesús Rodríguez). Segons ha explicat Rodríguez aquest matí, un total de 12,3 milions de viatgers han utilitzat l’autobús urbà aquest 2022. En comparació amb l’any 2019, la TUS ha recuperat 9 de cada 10 passatgers.

Les bonificacions disparen les vendes

Un dels motius que expliquen la tendència positiva dels últims mesos, segons argumenten els responsables del servei, és la bonificació implementada a partir de setembre sobre el cost dels tiquets mensuals i de 10 viatges. Els preus reduïts van fer que les vendes d’aquests dos títols pugessin significativament durant aquest període, incrementant un 60 per cent a l’últim trimestre.

“L’any 2022 es va apostar per bonificar el transport públic i crec que va ser una fantàstica idea. Hem de tenir en compte que la pujada de preus havia comportat una situació econòmica complicada per augmentar el creixement del transport públic”, defensa Jesús Rodríguez.

Cal destacar, però, que la bonificació dels tiquets propis de la TUS va finalitzar el mes de gener i que encara es manté als títols integrats de l’ATM. En aquest sentit, Rodríguez argumenta que els preus actuals són competitius i que l’Ajuntament no es pot permetre incrementar la despesa per rebaixar encara més les tarifes, ja que en aquest cas, ha dit, el consistori cobreix aproximadament el 50 per cent dels costos del servei.

Paco López, Xavier Andreo i Jesús Rodríguez durant la presentació dels resultats de la TUS. Autor: Jordi M.

Per altra banda, Xavier Andreo, nou gerent de la TUS, ha informat que cada vegada més usuaris opten per tiquets de llarga durada, tot i que la targeta de 10 viatges continua sent la preferida dels sabadellencs. “Estem en un canvi de paradigma en el qual els usuaris més habituals estan canviant la T-10 per la T-Mes per tenir viatges il·limitats”, ha explicat el tinent d’alcaldessa, que ha apuntat també a l’activació de les targetes T-Mobilitat als busos de la ciutat (suposen ja un 6 per cent de les validacions dels títols integrats).

“Estem a punt d’arribar a la màxima quota que ha tingut la companyia, això vol dir que haurem de fer una valoració sobre incrementar el servei”, ha exposat Paco López, president de la TUS, que diu que “la xarxa de Sabadell és una xarxa viva, podem canviar horaris i recorreguts per complir amb les demandes”.

Pel que fa a les diferents línies, com ja venia passant amb anterioritat, les més utilitzades continuen sent les que travessen l’eix central de la ciutat -L1, L2 i L3-, que aglutinen el 35 per cent del total de viatges, seguides pel conjunt de les línies L5, L55 i L15, que concentren el 18,5 per cent dels passatgers.

Els usuaris puntuen el servei amb un notable

Respecte a la satisfacció dels usuaris, els passatgers de la TUS han valorat amb un notable el servei d’autobusos urbans aquest 2022. Han participat a l’enquesta 1.200 persones, donant una nota mitjana de 8,2 sobre 10 -quatre dècimes més que a l’enquesta de l’any passat-. L’aspecte més ben valorat ha estat l’accessibilitat dels vehicles, seguit per la conservació i neteja dels autobusos. Per contra, la pitjor nota ha estat per la freqüència de pas, que s’ha endut una valoració de 7,1 punts per part dels viatgers.

Futures millores amb els fons Next Generation

De cara al futur, els diners que rebrà la ciutat provinents dels fons europeus jugaran un paper important. Segons ha declarat Andreo, la companyia invertirà aquests recursos principalment en dues àrees: digitalitzar el transport públic i fer-lo més sostenible.

Entre els projectes més importants es troben, entre d’altres, les obres d’adaptació de les cotxeres i la infraestructura de recàrrega per a autobusos elèctrics; l’adquisició de 50 panells d’informació per a les parades i la renovació dels sistemes Web i l’App amb les tecnologies necessàries per garantir l’accessibilitat. Cal destacar també que segueix en marxa la renovació de la flota d’autobusos: es preveu que a finals de 2023 entrin en circulació 6 vehicles elècrics nous i 7 híbrids.

Foto de portada: autobús urbà, en una imatge d’arxiu. Autor: David B.

Comments are closed.