Un autobús, al centre. Autor: David B.

Un atac informàtic posa en escac la informació en temps real de la TUS

  • Panells informatius i aplicació mòbil no funcionen des de dissabte.

  • L’empresa d’autobusos preveu recuperar els canals d’informació aquest dijous.

Una incidència tècnica de l’empresa Transports Urbans de Sabadell (TUS) deixa els usuaris de l’autobús urbà sense informació en temps real. A la pràctica, no funcionen l’aplicació mòbil ni els panells d’informació de les parades. Fonts de l’empresa han assenyalat a iSabadell que han estat objecte d’un atac informàtic. Es tracta de l’anomenat virus CrySiS. La normalitat ha tornat als panells aquesta tarda i s’espera que demà dijous l’aplicació mòbil torni a funcionar.

El problema va començar dissabte, segons explica el responsable de Noves Tecnologies de la TUS, Luis Carlos de la Concepción. Aquell dia ja no funcionaven els panells informàtics ni l’aplicació mòbil. Els responables de la TUS van fer públic el problema mitjançant una piulada.

Després de reiniciar tots els sistemes semblava que tornava la normalitat, tot i que a una velocitat molt lenta. Diumenge no es va recuperar la velocitat. Alguna cosa no acabava de rutllar. Després de reiniciar els sistemes de nou, ja no funcionava res. Els usuaris de l’autobús no podien saber quanta estona trigaria un vehicle en arribar a una parada per cap canal: ni des dels panells informatius ubicats en la majoria de marquesines, però tampoc a l’aplicació mòbil de la TUS ni tans sols a la web de l’empresa. Per saber els horaris dels autobusos, els previstos però no els reals, els usuaris han de mirar les hores de sortida i arribada de cada línia i fer previsions.

“Xantatge”

Segons assegura De la Concepción han patit un “atac informàtic”. Un virus, de la categoria ransomware, anomenat CrySiS. Bloqueja els arxius i per desbloquejar-los demana un rescat econòmic, “un xantage” en paraules de l’empresa. “No hem entrat a cap negociació amb ells”, diu De la Concepción, que només té una adreça de correu electrònic provinent del virus. En aquest temps, mitjançant l’assessorament d’empreses, han formatejat arxius, restaurat sistemes i revisat els servidors.

Es preveu retornar la normalitat

Des d’aquest dimecres a la tarda, els panells informàtics tornen a funcionar gairebé en la seva totalitat (84 dels 87 panells que hi ha a la ciutat, el 96,5 per cent). Es preveu que l’empresa que gestiona l’aplicació mòbil aconsegueixi aquest dijous que torni a funcionar. En aquest, el servei el presta una empresa navarresa.

Foto portada: un autobús, al Centre. Autor: David B.

Els comentaris estan tancats