Keramos

Via Sabadell i comerç local de Badia: entre l’oportunitat i la por

  • L’obertura del tercera IKEA de Catalunya se suma també a la altres establiments aquesta setmana a Via Sabadell.

  • Els comerciants de Badia creuen que pot ser una oportunitat per captar nous clients.

Via Sabadell va agafant forma. Aquest dimarts va obrir les seves portes de forma oficial el tercer establiment de la cadena Ikea a Catalunya. L’obertura d’Ikea, però també de Mercadona, Drim, Dormity, Jamones Enrique Tomás, Galerias del Tresillo i altres botigues aquests dies marca un punt d’inflexió a la zona. Com viu el comerç local més proper, el de Badia, aquest fet?

Aquestes novetats ja han portat un canvi significatiu en els comerços de Badia del Vallès que, juntament amb la conjuntura econòmica actual, està deixant tocat al comerç de proximitat. Qui més ha notat aquests efectes és Felicidad Sanz, qui porta més de 35 anys a la zona amb el seu comerç de decoració, Grupo Lober. Les seves vendes s’han ressentit des de l’obertura de Leroy Merlin i s’ha vist obligada a canviar la seva orientació comercial, oferint productes més barats, per competir amb el gegant del bricolatge.

Hem notat els efectes de Via Sabadell des de l’arribada de Leroy Merlin. La nostra línia de negoci es basa en la venda de pintures i productes de decoració, així com cortines, matalassos i altres, que en aquestes grans superfícies ofereixen a un preu més competitiu, però no tenen la mateixa qualitat. En el nostre cas, ens hem vist obligats a fer canvis en l’estoc per poder reduir els preus i competir al mateix nivell, però seguim apostant per la qualitat”, assegura Felicitat Sanz.

Malgrat que el seu establiment es troba a la frontera amb Barberà del Vallès, el seu major índex de clientela és badienca i espera que “els consumidors de tota la vida continuïn confiant en nosaltres, ja que després de més de tres dècades en el municipi, el tracte que dispensem no és comparable amb el d’aquestes grans superfícies. Donem confiança i aquesta és la nostra major aposta”, afegeix.

Shiva
Shiva Chillout no tem per Via Sabadell ja que tenen una clientela específica. Foto: Montserrat E.

Per la seva banda, Carmelo Valent, de Kéramos, botiga dedicada als productes de decoració artesanals, no tem a Ikea, ja que “els productes que oferim són diferents. La nostra aposta està en els objectes de regal personalitzats i fets a mà i en això no pot competir Ikea”.

No obstant això, reconeix que des de l’Associació de Comerciants s’han de dur a terme accions a Via Sabadell per poder captar nous clients que no siguin de la zona i que permetin descobrir el comerç de Badia.

En un principi, la novetat sempre és una atracció i comerços que comparteixin la mateixa línia de negoci podran veure’s afectats, però el comerç a Badia ja porta temps tocat. Crec que pot ser una oportunitat per donar-nos a conèixer fora, mitjançant la instal·lació de panells informatius i altres, aprofitant la conjuntura que se’ns presenta per la proximitat amb Sant Pau de Riu Sec”, admet Carmelo Valent.

Tocats per la pujada de l’IVA

Per la seva banda, Begoña Mañas, de Badia Veterinària, no viu l’arribada de l’imperi suec d’una forma molt preocupant, ja que en altres establiments com el propi Mercadona, el Mercat Municipal o al mercat ambulant que s’instal·la en el municipi els dijous, està “la meva competència des de fa anys i he après a conviure amb això, ja que en moltes grans superfícies venen productes per a mascotes. Però no només la competència ens afecta sinó també les noves tecnologies. Qualsevol dubte pot ser resolt via internet, sense aturar-se que cada cas és únic i que no es pot generalitzar”, assegura.

Badia-Veterinaria
Begaña Matas, de Badia Veterinària, pateix més la pujada de l'IVA que Via Sabadell. Foto: Montserrat E.

No obstant això, si hi ha alguna cosa en què sí té el territori guanyat és en l’atenció mèdica i prescriptiva. En aquest camp el sector veterinari està començant a patir els efectes de la pujada de l’IVA del 8 al 21 per cent.

La pujada dels preus a causa de l’IVA al 21% està tocant a la professió veterinària, perquè és una necessitat totalment prescindible en els temps que corren. Encara que sempre cal veure el costat positiu de les coses i per exemple, després de més de 30 anys de reivindicacions, gràcies a l’arribada d’Ikea i a la dinamització de Via Sabadell, ja s’han iniciat les obres de la mitjana entre els carrers Cantàbric i Tibidabo que estava molt deixat i convidarà a donar a conèixer el municipi i a aconseguir nous clients fora de Badia”, assegura Begoña Mañas.

Les àrees de restauració del municipi també es mostren preocupades per la proliferació de restaurants a la zona de Sant Pau de Riu Sec, tot i que Caridad Peñalver, de Shiva Coffe Chillout, admet que “oferim serveis diferenciats i tots tenim les mateixes oportunitats. En el nostre cas, servim còctels i comptem amb un públic específic que no existia a Badia, així que l’àrea de restauració d’Ikea i dels establiments de l’entorn no ens fan una competència directa. A més, cal tenir en compte que Badia ja va patir una situació similar quan va aparèixer el Baricentro a la veïna localitat de Barberà del Vallès i hem aconseguit adaptar-nos. El dia a dia no ens afectarà en excés, però sí hem de ser intel·ligents i veure-ho com una oportunitat per reactivar el comerç local”, comenta Caridad Peñalver.

Una mostra d’un comerç de proximitat que aspira a trobar alternatives per esquivar una crisi que ha tocat de ple al minorista, on la seva màxima aposta està en el tracte personalitzat i en la qualitat dels seus productes, per capejar un Via Sabadell que ha canviat la fisonomia de l’entorn.

Foto portada: Carmelo Valent, de la botiga de decoració Kéramos. Autor fotos: Montserrat Escolà.

Comments are closed.