Rambla d'Ibèria

Consens local per soterrar les vies del tren a Gràcia i Can Feu

Després d’un mes de treball, les entitats i institucions que han debatut com millorar l’estudi informatiu per fer viable el soterrament de les vies del tren als barris de Gràcia i Can Feu han arribat a una postura comuna. No semblava senzill fa tan sols unes setmanes. No obstant, qui té l’última paraula a l’hora de fer i introduir canvis és la Generalitat de Catalunya.

El govern català va publicar fa uns mesos l’estudi informatiu del soterrament de les vies del tren entre la Rambla d’Ibèria i el barri de Can Feu. Una plataforma ciutadana, Soterrament FGC Ara!, ha pressionat les administracions per vincular les obres del soterrament a les que ja s’estan fent a la zona. Si no es vinculaven, asseguren, no hi haurà soterrament. El seu objectiu final és que les vies quedin soterrades fins el castell de Can Feu o el que és gairebé el mateix, fins el límit entre Sabadell i Sant Quirze.

Després de diverses negociacions, actes i debats, es va constituir una taula tècnica per buscar una postura comuna a la ciutat. No era fàcil, ja que mentre l’Ajuntament mantenia una postura i la plataforma ciutadana una altra, formacions polítiques com ICV o l’Entesa també havien presentat al·legacions a l’estudi informatiu, i també l’entitat Via Vallès. Sovint amb propostes incompatibles o gairebé divergents. La taula, que s’ha desenvolupat a la Fundació Bosch i Cardellach i als despatxos del departament d’Urbanisme de l’Ajuntament en quatre reunions, amb la participació també d’entitats veïnals, la Cambra de Comerç i el regidor no adscrit Antonio Vega, finalment ha trobat un document de consens valorat positivament gairebé per tothom.

El tinent d’alcalde d’Urbanisme, Ramon Burgués, afegia fa unes setmanes a iSabadell que el desitjat pacte havia de servir per plantejar amb més força la postura local davant el govern català. Aquesta mateixa setmana representants municipals i de la plataforma han presentat el document a la Generalitat. El text no arriba a una desena de pàgines amb plànols inclosos. De fet, el document pactat afavoreix els passos per dur a terme el soterrament i redueix el cost previst per la Generalitat en un 15 per cent. Així es proposa evitar modificar un col·lector o la construcció de vies provisionals i no executar les pantalles de la futura ronda Jean Monnet. Un exercici pragmàtic per fer possible el soterrament que la Plataforma Soterrament FGC Ara! ha definit com a positiu:

El document elaborat aporta solucions tècniques que en disminueixen el cost i afavoreixen l’execució del soterrament fins el castell de Can  Feu com a continuació de les obres actualment en curs”, asseguren en un comunicat.

La hipòtesi pactada és modificar el projecte per tal d’executar-lo com a continuació de les obres actuals, que no preveien cap més soterrament que el que va des de l’actual estació de Sabadell Rambla fins a la Rambla d’Ibèria. Es proposa ara un soterrament per fases a compte de les obres actuals. També es demana, com volia la plataforma, que s’aturin ara aquelles obres que puguin dificultar el futur soterrament per fases. Amb els canvis, sobretot a l’encaix entre les vies del tren i el Passeig de Can Feu, la taula pressuposa que soterrar les vies costaria 21,24 milions d’euros i no 28,19 milions. Un estalvi de gairebé el 25 per cent.

La proposta ara serà estudiada per Territori i Sostenibilitat dins de les al·legacions a l’estudi informatiu. Després caldrà aprovar el projecte constructiu i licitar unes obres, que malgrat els avenços, encara tenen diverses fases administratives per travessar.

Foto portada: treballs a la Rambla d’Ibèria, aquest divendres. Autor: David B.

Comments are closed.