Un camió del servei. Foto: SMATSA

Renovaran 6.000 contenidors i els vehicles de la neteja viària

  • L’Ajuntament aprova la renovació de la flota de vehicles que fan la recollida de residus i la neteja viària.

  • L’empresa SMATSA farà la compra i l’Ajuntament la finançarà amb un crèdit durant 10 anys.

L’empresa concessionària de la neteja viària i la recollida de residus, Serveis de Medi Ambient, renovarà durant aquest any la seva flota de vehicles així com més de 6.000 contenidors. El ple municipal ha autoritzat la compra del material, que executarà ara l’empresa però l’Ajuntament tornarà a través d’un préstec durant 10 anys.

Els nous camions seran menys contaminants, segons el relat del regidor d’Espai Públic, Cristian Sánchez (PSC), que destaca la reducció d’un 90 per cent en les emissions de partícules i un cinc per cent en emissions de diòxid de carboni. D’altra banda, el 25 per cent de la flota de vehicles seran elèctrics o híbrids. Per la seva part, els nous contenidors seran més funcionals. Es renovaran més de 6.000 a tota la ciutat, amb indicadors per a persones invidents. Es redurià bona part del soroll en el buidatge dels contenidors, assegura Sánchez. L’operació també permetrà adquirir altres estris, com sis pales llevaneus. L’operació representa una renovació total de la flota de vehicles que utilitza la principal empresa concessionària de l’Ajuntament. El regidor d’Espai Públic, Cristian Sánchez, ha definit la flota de vehicles actual com “obsoleta” i l’alcalde, Juan Carlos Sánchez, assegura que la flota actual “està amortitzada i superada”.

Com es paga la renovació de la flota i els contenidors?

L’adquisició es pagarà de la següent manera: SMATSA farà la compra i avançarà el seu pagament, i després l’Ajuntament li tornarà amb interessos el préstec durant una dècada a partir de l’any 2015 a través de 120 quotes linials mensuals. El ple ha aprovat l’operació per un total de 14,89 milions d’euros. En aquest sentit, el grup municipal d’Esquerra Unida i Alternativa ha posat de manifest que el consistori pagarà el primer any gairebé 600.000 euros en concepte d’interessos. Marisol Martínez ha parlat de “tipus d’interès usurer”, més del 4 per cent.

Operació “necessària” i “positiva”

Diverses formacions de l’oposició han convingut que la renovació dels vehicles així com dels contenidors era necessària. “És positiva”, ha destacat la portaveu d’ICV, Carme Garcia. Cuca Santos, del PP, ha dit que “és necessària”. Tot i així, el regidor de l’Entesa Maties Serracant ha posat de manifest que l’operació, que renova tota la flota de cop, es pugui utilitzar de forma electoralista pel govern local.

Entesa per Sabadell i EUiA han aprofitat per demanar la municipalització del servei i la fi de les externalitzacions i concessions a empreses privades de serveis bàsics. També han posat sobre la taula la llarga negociació pel nou conveni laboral, aturada des de fa mesos.

L’autorització s’ha aprovat amb l’únic vot a favor del PSC però amb l’abstenció d’Entesa, ICV, PP i el regidor no adscrit, Antonio Vega. Només CiU i EUiA han votat en contra. El regidor de CiU Jordi Font s’ha mostrat contrariat perquè “invertir més de 14 milions d’euros hauria merescut una mica més de dedicació cap a l’oposició”. Font assegura que els nacionalistes tenen “desconfiança”.

Foto portada: un dels camions de la concessionària. Autor: cedida.