Urbanisme tàctic al carrer de les Tres Creus

Aquesta setmana quedaran enllestides les obres per ampliar un tram de la vorera del carrer de les Tres Creus, al Centre. Es tracta d’una de les accions sorgides a partir del pla de xoc contra la crisi del coronavirus per ampliar espais per a vianants. Es faran accions similars al carrer de la Bonaigua, a Ca n’Oriac, i al Passeig d’Almogàvers, a La Creu de Barberà. 

Les obres del carrer Tres Creus s’estan duent a terme aquesta setmana. S’ha suprimit una línia de places d’aparcament de zona blava, perdent-se al voltant d’una quinzena de places d’estacionament de rotació al carrer. A canvi, s’han plantat pilones i s’ha pintat el terra de color groc. Aquest espai abans emprat per aparcar ara podrà ser ocupat pels vianants, que guanyen així algunes desenes de centímetres. Tot en un carrer bastant transitat, ja que té la seu de la Seguretat Social, diversos establiments comercials o el Teatre La Faràndula i és el camí més lògic per anar de les estacions d’autobusos o Sabadell Centre de RENFE a l’estació Sabadell Plaça Major de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Projectes similars al sud i al nord

Es faran treballs similars en dos punts més de la ciutat. Al nord, al carrer de la Bonaigua, entre l’avinguda de Matadepera i la plaça del Pi i l’estació Sabadell Parc del Nord dels FGC. També es faran obres al sud, en concret al Passeig dels Almogàvers. Les tres accions, que s’anomenem ampliació tàctica de vorera, es financen amb el pla de xoc aprovat pel ple el passat mes de juliol.

Crítiques

Aquestes tres accions es fan curtes pels col·lectius que demanen més espais a la ciutat pels vianants i bicicletes, com Protegim els Vianants o Camí Escolar. També des de l’oposició municipal a Esquerra Republicana o la Crida per Sabadell, que demanaven una aposta més clara per la mobilitat a peu o en bicicleta aprofitant la crisi del coronavirus.

El pla del Centre que no va ser

L’anterior govern municipal va planificar convertit tot el carrer de les Tres Creus en un espai per a vianants, com també el carrer de Sant Cristófol, entre Tres Creus i Indústria. El pla es va presentar i aprovar en una primera fase, però no es va dur a la pràctica en la seva totalitat, entre crítiques dels sectors comercials i econòmics. Una altra acció prevista era expulsar el vehicle privat a motor de l’eix central abans d’acabar l’any 2017 o que la prioritat fos per a vianants i bicicletes a tot el Centre (entre Gran Via, carretera de Barcelona-Terrassa, Ronda Ponent i Ronda Zamenhof-Vilarrubias) (més info: ‘La Rambla i la Via Massagué, per a vianants i bus abans d’acabar 2017‘).

Confluència del carrer Tres Creus i Narcís Giralt segons el projecte del quatripartit que no es va fer realitat.
Confluència del carrer Tres Creus i Narcís Giralt segons el projecte del quatripartit que no es va fer realitat.

Del pla sí es van fer algunes accions: el carrer de Sant Pere ara és per a vianants i l’entorn de l’escola Enric Casassas també. En una línia similar, l’actual alcaldessa, Marta Farrés, va presentar fa unes setmanes la vianalització del carrer de la Indústria, que es farà properament.

Foto portada: el paviment pintat de groc, aquest dimecres al carrer de les Tres Creus. Autor: J.d.A.

Comments are closed.