Foto portada: imatge virtual del projecte guanyador. Autor: cedida.

5 claus del projecte que urbanitzarà el passeig del soterrament a Gràcia i Can Feu

Ja se sap el projecte guanyador de les obres per urbanitzar l’espai entre el Passeig de Can Feu i l’aparcament de l’estació dels FGC Can Feu-Gràcia. És Teixint els barris, d’EFA Arquitectes (Eduard Fenoy i Associats), un estudi d’arquitectura sabadellenc situat al carrer de Calderón. L’equip ara redactarà el projecte de la primera fase d’obres, que hauria de començar l’any vinent. 

Entre els treballs d’EFA Arquitectes a Sabadell, s’hi troba la rehabilitació i adaptació de la Granja del Pas al Parc Central del Vallès, la construcció de tres edificis i 88 pisos a Can Roqueta per a VIMUSA, la rehabilitació del Teatre del Sol acabada l’any 2001 o l’ampliació de les instal·lacions del Consell Comarcal del Vallès Occidental.

100.000 euros per redactar el projecte

Com va fer amb el Parc del Nord, i és preceptiu per mandat europeu, l’Ajuntament va convocar un concurs d’idees per l’àmbit del soterrament de les vies del tren a Gràcia i Can Feu. La Junta de Govern Local ha aprovat la proposta guanyadora entre les sis finalistes. Els guanyadors rebran prop de 100.000 euros per redactar ara el projecte de la primera fase d’obres, que va del passeig de Can Feu al carrer de Sobarber, molt a prop de la Rambla d’Ibèria.

Quines són les claus del projecte?

Segons la comunicació municipal, el projecte inclou nous usos per a diferents espais, fa aportacions destacables en “disseny i sostenibilitat”, introdueix les pèrgoles com element amb diverses funcions i inclou plaques fotovoltaiques per il·luminar. Les claus són les següents:

  1. La proposta inclou pèrgoles des del Passeig de Can Feu fins a l’estació Can Feu / Gràcia dels FGC. Una proposta per mirar de mitigar la manca d’ombra i la dificultat de plantar arbres. Les pèrgoles seran repartides per tot l’espai, i una d’elles cobrirà l’encreuament entre el passeig i la Rambla d’Ibèria. Hi seguiran passant cotxes però quedarà més integrada en el paisatge, sosté el consistori.
  2. Un altre element destacat serà l’enderrocament del pont de vianants al costat de la Rambla d’Ibèria, que ha quedat en desús des de la cobertura de les vies del tren. En el seu espai hi haurà una plaça.
  3. El nou passeig evitarà les línies rectes per convertir-se en un “itinerari verd”, amb arbres a les vores i arbusts damunt la llosa, més les esmentades pèrgoles. Hi haurà diverses àrees de jocs infantils. A més, es vol potenciar que sigui un passeig fàcil de creuar de forma transversal per “cosir els dos costats de l’antiga via”.
  4. Una de les novetats més importants del projecte aprovat és la reducció de places d’aparcament a l’actual aparcament de l’estació, que gestiona l’empresa FGC. L‘Agrupació de Veïns de Gràcia i la plataforma Soterrament FGC Ara! sol·licitaven reduir el seu tamany. El projecte segellat per l’Ajuntament ho fa i incorpora un amfiteatre en aquest espai.
  5. A nivell de sostenibilitat, en línia amb els projectes aprovats per l’actual govern municipal, es crearan zones d’infiltració d’aigua (com al projecte del Parc de les Aigües) amb tres basses a l’anomenat parc de Can Feu, i es recuperarà el torrent que hi dona nom, com al projecte del Parc del Nord.

El quatripartit acabarà així el mandat amb el projecte de les tres principals zones públiques de la ciutat ara per definir: el Parc del Nord, el Parc de les Aigües a Can Llong, i el passeig encara sense nom a Gràcia i Can Feu.

Foto portada: imatge virtual del projecte guanyador. Autor: cedida.