Marche-en-Famenne, una petita població situada al sud de Bèlgica, acull cada any el festival internacional d’estàtues vives més important d’Europa. Centenars d’artistes de tot el planeta es desplacen fins allà per presentar les seves millors obres. Aquest any, els guanyadors han estat la companyia Alucinarte, amb seu a Sabadell, que ha triomfat amb una impactant representació d’Antoni Gaudí i Pepeta Moreu.
Marta Llopart i Jorge Balmaseda, responsables d’Alucinarte, han tocat el cel a Bèlgica. Fa anys que les seves produccions formen part de festivals internacionals i festes privades de tot el món. Aquest mes d’agost, però, han aconseguit alçar-se amb el primer premi del concurs Statues en Marche, el més destacat del continent. Ho han fet amb un bonic homenatge a la cultura catalana.
“Volíem presentar alguna cosa que tingués a veure amb Catalunya i que es reconegués a tot el món, així que vam decidir apostar per una icona com Gaudí, però donant-li una volta més. Volíem un personatge femení que humanitzés la seva història i vam afegir la figura de la Pepeta Moreu, que va ser una dona molt important en la seva vida”, explica Llopart entusiasmada.
Per a aquesta edició, van decidir enviar múltiples propostes i l’organització en va acceptar 11. Es tracta d’una xifra elevada, tenint en compte que només se seleccionen un centenar. Finalment, la proposta sobre Gaudí i Moreu va enamorar el públic (22.000 assistents), que la va escollir per votació popular. “Hem anat moltes vegades al festival, però aquesta ha estat realment la que vam apostar per portar una cosa molt nostra”, destaca l’artista.

Cada actuació requereix hores i hores de preparació per donar forma a les idees, els dissenys, les pintures i l’atrezzo. A més, tampoc es limiten només de personatges immòbils: sovint busquen la innovació, afegint dinamisme i interacció. “Tenim una performance que es basa en una màquina d’arcade amb el Mario Bros a dins”, posa d’exemple Llopart. “El teatre de carrer sempre és interpretació oberta, ens agrada transmetre l’ànima, jo crec que és una mica la màgia de les estàtues”, afegeix.
Un geni universal i una història d’amor frustrada
A la performance guanyadora, l’estàtua del famós arquitecte es troba emmarcada en un balcó de la Casa Batlló, mentre que la jove Pepeta Moreu es troba a l’exterior, amb un paraigües, damunt d’una plataforma. L’elecció de Moreu no és casual: va ser una dona avançada als seus temps i l’amor impossible de Gaudí. “Es diu que després d’aquest desencant amorós es va tancar al despatx fer la Sagrada Família”, diu Llopart.
Actuar a Sabadell… un repte pendent?
Tot i que tenen la seu a Sabadell des de fa sis anys (al carrer de Damià Forment), la realitat és que les seves actuacions a la ciutat han estat limitades. Només alguna actuació aïllada amb l’associació de veïns de Can Deu. És una assignatura pendent. “Hem enviat informació sobre la nostra feina, estem al catàleg de proveïdors d’espectacles de Catalunya… Ens agradaria portar els nostres espectacles aquí, a les festes de casa”, conclou l’artista sabadellenca.
Foto de portada: la performance guanyadora, amb Antoni Gaudí i Pepeta Moreu. Autor: Robert Colle (Facebook).
