-
Magnífica interpretació de la Cinquena de Txaikovski.
-
La joventut dels protagonistes, clau de l’èxit.
Hi havia moltes ganes de tornar a escoltar l’Orquestra Simfònica del Vallès. I va ser divendres quan, amb un programa ben triat i la presència de dos joves artistes, va iniciar la temporada de concerts simfònics a Sabadell. De fet, el Teatre Principal es va omplir fins els pisos superiors, cosa que no passava des de feia molt de temps, amb presència de públic de totes les edats.
A la qualitat de la Simfònica es va unir la figura del violoncel Pau Codina i la del director, Lorenzo Viotti. El primer, amb només 27 anys, ha passat de ser una promesa per a esdevenir un gran intèrpret on destaca principalment la seva sensibilitat i la seva tècnica. Va tenir el gran honor d’entrar amb 14 anys a la prestigiosa escola Yehudi Menuhin de Londres, per passar després a estudiar a Manchester. Admirador de Pau Casals, al que considera el seu referent, la seva interpretació amb l’OSV del Concert per a violoncel i orquestra en Si menor, op. 104 d’Antonin Dvorák ratlla la perfecció.
La barreja de melodies més clàssiques amb d’altres més populars confereixen a aquesta obra un caràcter especial. Tot i no ser de les més aplaudides, però sí de les més interpretades, representa una aposta per la singularitat dels instruments, fugint en part d’una melodia central que cohesioni la peça. Emotiva i commovedora en molts moments, el violoncel d’en Pau Codina, amb l’abric de violins, clarinet i trompes, esdevé cabdal i sensible, alhora que convergeix amb l’orquestra en els passatges de més força. Els continus aplaudiments del públic han estat recompensats pel Pau Codina amb una breu composició de Johann Sebastian Bach.

A la segona part, el protagonisme ha estat pel director francès d’origen suís, Lorenzo Viotti i per a la Cinquena Simfonia de Txaikovski. Viotti, que va guanyar a l’agost el premi de directors joves del Festival de Salzburg, amb només 25 anys, havia volgut passar desapercebut en la primera part del concert per tal de cedir més rellevància a Pau Codina, però ara, sol amb la seva batuta davant l’OSV, ha mostrat la seva energia, vitalitat i simpatia. L’obra no era fàcil. Txaikovski és en sí mateix melodia pura i tota l’orquestra participa de la potència i del vigor d’aquesta esplèndida composició, Si bé les trompes, trompetes i percussió semblen manar per sobre dels altres instruments, la corda té el valor de la melodia. Especialment conegut el seu segon moviment i l’embranzida al llarg de tota la interpretació, fa que el públic esclati en sonors aplaudiments que duren força minuts. Viotti agraeix amb un somriure les mostres d’afecte.
Proper concert: Psicosis a Barcelona
L’Orquestra Simfònica del Vallès ha començat la seva temporada amb un èxit sorprenent. La barreja de joventut i romanticisme ha estat encertada i augura més triomfs. El pròxim repte és omplir l’Auditori Fòrum de Barcelona el dia 31 d’octubre amb la projecció de la pel·lícula Psicosis i la interpretació de la seva banda sonora en directe. El 22 de novembre, segon concert simfònic, amb Vicent Alberola com a director, amb obres de Gerswhin, A. Shaw i A. Márquez.
