ISabadell.cat
Montse Capdevila i Jordi Clapés, guanyadors del Ball de la Bola 2025

La parella formada per Montse Capdevila -per altra banda directora territorial d’Educació- i Jordi Clapés ha resultat guanyadora del Ball de la Bola que ha tingut lloc aquesta tarda a la plaça de Sant Roc. És el 27è any que se celebra l’activitat, que ha tingut una participació de 84 parells.

El Ball de la Bola és una dansa que té origen en el Ball dels Hereus del que parla Marian Burguès a Sabadell del meu record. El de la Bola es balla en parella i n’hi pot haver un nombre indefinit. Agafa com a referent un tipus de beguda –la bola– que es bevia per la Festa Major del final del segle XIX, que consistia a barrejar, en una gran sopera, cervesa i gasosa amb un bolado al mig regat amb rom, el qual s’encenia.

Seguici del Ball de la Bola

Abans de començar el ball, però, s’ha celebrat el Seguici del Ball de la Bola, que ha sortit des de la Casa Duran. Es tracta de la passejada d’una comitiva que encapçala la parella guanyadora de l’any anterior (Anna Cris Sala i Carles Prats ), encarregats d’obrir el seguici que entra a la plaça.

Carles Prats i Anna Cris, guanyadors del Ball de la Bola 2024, no han pogut repetir victòria. Autor: Ajuntament.
Prats i no han pogut repetir victòria. Autor: Ajuntament.

En un primer moment, hi ha una passejada perquè s’hi puguin incorporar les parelles participants. Comencen llavors diferents etapes del ball fins a acabar en un vals jota, que les parelles balladores dansen tot sostenint una safata amb una copa de bola. Guanya la parella capaç de mantenir dreta la copa seguint el ritme que, de mica en mica, es va intensificant. Al final del ball, es reparteix la tradicional beguda de la bola entre els assistents.

La Bola, la beguda que dona nom al ball. Autor: Ajuntament.
La Bola, la beguda que dona nom al ball. Autor: Marina Puig / Ajuntament.

El Ball de la Bola l’organitza l’Esbart Sabadell Dansaire, entitat fundada el 1977, que es dedica a la recerca, la recopilació, l’ensenyament i difusió de les danses tradicionals dels Països Catalans.

Foto portada: Capdevila i Clapés, guanyadors del Ball de la Bola 2025. Autor: Marina Puig / Ajuntament.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa