Com ja es tradició, la Setmana del llibre SBD conclou amb un interessant col·loqui que dona veu als quatre principals mitjans de comunicació de la ciutat. El director d’ iSabadell, Jordi de Arriba, Joan Muñoz per part de TV Sabadell Vallès, Marta Ordóñez del Diari de Sabadell i Mireia Sans en representació de Ràdio Sabadell han debatut amb Neus Bonet, exdegana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, i professional d’extensíssim currículum, ara ja jubilada.
Bonet ha remarcat la feina dels mitjans de comunicació locals que no tan sols “vertebren la ciutat” sinó que per la seva proximitat són una “línia de defensa de la democràcia i contra les fake news“. Segons Bonet, Catalunya és un cas atípic a Europa per la gran quantitat de mitjans escrits o radiofònics de caire local.
Els tertulians han parlat també des del punt de vista empresarial, i els recursos sovint limitats tant de personal com tecnològics, comparats amb els “grans mitjans”. El gran repte de la premsa local, almenys pels mitjans privats, és el model de negoci i fer-lo sostenible econòmicament, tant des del costat dels subscriptors -molt escàs en la nostra cultura – com de les publicitats de negocis privats, cada cop més de capa caiguda. Tots els participants han volgut reivindicar els mitjans locals més enllà del tòpic “escola” . Un altre tema “calent” ha estat l’ús de la intel·ligència artificial en el món actual, on tots han coincidit que ha de ser un suport, mai un substitut.
Per acabar, al torn de preguntes s’han tocat temes com les possibles pressions rebudes per part de polítics o entitats i la impossibilitat de cobrir tot el que passa a la ciutat, cosa que a vegades provoca queixes per part dels interessats, i els reptes per captar públic jove.
I per concloure, Montse Barderi ha emplaçat a la propera Fira del Llibre SBD 2026 on ha assegurat que tornarà al haver una nova taula de periodisme local com s’ha fet des de la primera edició.
