iSabadell.cat
Jordi Marrón guanya el 46è Premi Sant Joan per ‘Manual de flotació’

L’escriptor català Jordi Marrón Martín és el flamant guanyador de la 46ª edició del Premi BBVA Sant Joan per la novel·la Manual de flotació. L’acte d’entrega ha tingut lloc aquest dilluns al saló modernista de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, que ha acollit el seu primer gran esdeveniment després de les obres de rehabilitació. Paral·lelament, l’autora ebrenca Laura Pallarés ha rebut el nou guardó adreçat a joves talents per l’obra Qui ha de callar.

Marrón (Barcelona, 1974) és biòleg i professor de secundària. El jurat ha destacat el seu “humor irreverent” a Manual de flotació, una “novel·la de dol i reconstrucció de la memòria familiar allunyada del dramatisme i el sentimentalisme”. El llibre explica la història de la Teresa Saurí, una dona que fa un viatge amb les cendres de la seva mare per resseguir la ruta que van fer anys enrere quan el pare les va abandonar. L’entorn de la protagonista, però, no la deixa tranquil·la.

Laura Pallarés, recollint el premi. Autora: Martina Berenguer.

Pallarés (Arnes, 1999) és graduada en Ciències Biomèdiques i va començar la seva carrera com a antropòloga biològica treballant en la identificació genètica de víctimes de la Guerra Civil. Aquesta sensibilitat per la recuperació de la dignitat humana es veu reflectida en la seva novel·la, Qui ha de callar, que combina la memòria històrica amb elements fantàstics. A través d’una història d’amor, explora el pes del passat i la necessitat de donar veu als qui mai no en van tenir.

Retorn al saló modernista

L’acte ha estat conduït per la periodista Glòria Serra i ha comptat amb una àmplia representació institucional. El president de la Fundació Antigues Caixes Catalanes, Jaume Ribera, ha afirmat que els premis “són una manera de donar recorregut i visibilitat al talent del nostre país”. Així mateix, el director general de Banca d’Empreses i Institucions de BBVA a Catalunya, ha exposat que el certamen “contribueix a mantenir viu un patrimoni cultural que és de tots”.

L’escenari de la trobada ha estat el saló modernista del Palau de l’Estalvi, una de les construccions modernistes més rellevants del modernisme a la ciutat, que es troba immers en diverses obres de rehabilitació des de fa mesos. El president de la Fundació 1859 Caixa Sabadell, Josep Maria Manyosa, ha assenyalat que el projecte de reforma constata la voluntat de l’entitat de preservar el llegat patrimonial de l’antiga Caixa de Sabadell i posar-lo al servei de la ciudadania.

Francisco Pla (BBVA), durant la seva intervenció. Autora: Martina Berenguera.

Durant la tarda també han intervingut representants polítics com Eloi Cortés (tinent d’alcaldessa), Josep Rull (president del Parlament de Catalunya) o Sònia Hernàndez (consellera de Cultura), que han coincidit en la importància de continuar impulsant iniciatives per promoure la cultura catalana en un context de globalització i expansió tecnològica. “La profunda humanitat de la literatura continuarà marcant la diferència respecte a la creació que vingui de la intel·ligència artificial”.

Premi BBVA Sant Joan

El Premi BBVA Sant Joan és un dels reconeixements literaris més prestigiosos en llengua catalana. Està convocat per la Fundació Antigues Caixes Catalanes i té una dotació de 35.000 euros. Al llarg de la seva història ha distingit autors com Vicenç Villatoro, Carme Riera, Antoni Dalmases. Najat El Hachmi o Miquel Bauçà, entre d’altres. En aquesta edició s’hi han presentat prop d’un centenar d’obres. A més, l’any passat es va anunciar la creació d’una nova categoria per a joves talents, adreçada a escriptors d’entre 18 i 35 anys. En aquest cas, la dotació és de 10.000 euros i s’hi han presentat 39 obres.

Comparteix

Icona de pantalla completa