La periodista Agnès Marquès (Palma, 1979) ha presentat aquest dilluns a Sabadell el seu últim llibre, La segona vida de Ginebra Vern, reconegut amb el Premi Ramon Llull 2026. L’acte ha posat el punt final al programa d’activitats literàries prèvies a Sant Jordi que ha tingut lloc les darreres setmanes a la sala noble del Gremi de Fabricants.
La novel·la parteix d’un fet real: un anunci publicat en el diari d’un petit poble de Texas en què una dona felicita el seu marit i la seva amant pel fill que estan esperant. Un safareig que va traspassar les fronteres del món local gràcies a la viralitat d’internet. “Vaig pensar que m’havia d’apropar a aquesta història per saber com eren realment aquelles persones”, explica Marquès.
Empesa pel seu esperit periodístic, la mallorquina va agafar les maletes i va plantar-se a la localitat de Hemphill, situada al cinturó evangèlic dels Estats Units, conegut per les seves fortes conviccions religioses, per conèixer de primera mà com respirava l’escenari d’aquesta curiosa trama amorosa. “Allò va ser un gran terrabastall per al poble, us ho podeu imaginar, però va ser molt enriquidor”, admet.

Marquès assenyala que la novel·la és “una història d’amor” amb tota la seva complexitat. El lector no ha d’esperar una història de color de rosa, però sí uns personatges plens de contradiccions, matisos i decisions qüestionables. “És un llibre que fa reflexionar, que demana una actitud activa, posicionar-se”, ha descrit l’escriptora sabadellenca Montse Barderi, conductora de l’acte.
Tot i que no és el tema principal de l’obra, La segona vida de Ginebra Vern també reflecteix la precarització del periodisme de l’era digital. I és que la protagonista és una periodista barcelonina que rep l’encàrrec d’escriure un article ‘pesca-clics’ sobre l’escàndol amorós de Hemphill. Una tasca sense cap valor aparent que acaba sent el motor d’un viatge transformador en la seva vida.
Marquès i Sabadell
La relació de Marquès amb Sabadell continua sumant capítols amb la complicitat de les llibreries i de Barderi, consolidada com a promotora cultural de la capital vallesana. L’editora del Catalunya Nit va ser convidada el passat 2024 a la Taula Rodona de Periodisme Local. En els propers dies tornarà a la ciutat per signar exemplars a l’Abacus (21 d’abril, 18h) i per participar al cicle literari ‘Cafè amb…’ al Col·legi Oficial d’Enginyers (21 de maig, 19h).

