La Simfònica del Vallès clou la temporada repassant l’època daurada de Hollywood

  • Andrés Salado dirigirà un concert eminentment fílmic.
  • Erich Wolfgang Korngold, el compositor protagonista.


Últim concert de la temporada de simfònics que porta a terme l’OSV. En aquesta ocasió, la música de pel·lícules torna a Sabadell de la mà d’un compositor força desconegut pel gran públic, Erich Wolfgang Korngold que serà el punt de partida fins a arribar al mediàtic John Williams després de passar per altres que han format part de les bandes sonores de les nostres vides.

El pròxim divendres, l’Orquestra Simfònica del Vallès acabarà la temporada en gran. I no només pel fet de triar un programa que barreja la grandesa de la música més clàssica amb la més fílmica. De fet, tot és música simfònica. No, no només és això.

El director, Andrés Salado, ben conegut i estimat a Sabadell, dirigirà un concert que comptarà amb la presència de la violinista Heidi Hatch, actualment concertino de la Orquesta de Extremadura i del narrador Luis Posada.

No és la primera vegada que l’OSV adopta aquest format pels seus concerts de bandes sonores. Tot un reclam que barreja narració de fragments de les pel·lícules, o fins i tot l’explicació de la trama, amb la música, imprescindible, i amb el visionat de les imatges.

En aquesta ocasió, el compositor Erich Wolfgang Korngold serà l’iniciador d’aquest viatge per Hollywood que la Simfònica ha triat per sort pel públic sabadellenc. L’Obertura de Kings Row, que en castellà es va traduir per Abismo de pasión, va ser una pel·lícula del 1942 protagonitzada, entre altres, per Ronald Reagan, el que va acabar sent president dels EUA. Diuen que va ser la seva millor interpretació en una pel·lícula.

Tot i que només es podrà sentir l’obertura, la seva banda sonora és considerada una de les millors composicions de Korngold. Com a detall anecdòtic, cal destacar que no va estar disponible comercialment fins al 1979, ja que en aquella època no es feien enregistraments de les músiques que acompanyaven les pel·lícules ni es publicaven les partitures; consegüentment, tampoc no hi havia distribució comercial.

L'OSV, a La Faràndula, en una imatge d'arxiu. Autor: David B.
La Simfònica a l’escenari de La Faràndula. Autor: David B.

Considerat un compositor modern amb tocs de romanticisme, Erich Wolfgang Korngold va compondre el seu Concert per a violí el 1945, dedicant-lo a Alma Mahler, la vídua de Gustav Mahler, la persona que va animar-lo en el camí de la música. No li va costar gaire, ja que Korngold va ser un nen prodigi. L’obra destaca pel seu lirisme i per la preponderància del violí.

No obstant això, la composició, feta de petits extrets de música de pel·lícules, va sobtar a l’època perquè obria la porta al fet que aquest instrument formés part de les trames i de les històries, bàsicament per tal de mostrar i extreure emocions. Només cal adonar-se’n, molts anys més tard, de la importància del violí en pel·lícules com La Lista de Schindler. Korngold va ser segurament un visionari poc valorat en la seva època, però que s’ha anat engrandint amb el pas del temps. La violinista Heidi Hatch, actualment concertino de la Orquesta de Extremadura, serà l’encarregada de transmetre tot el potencial d’aquesta obra.

En aquest camí que acabarà en el mític John Williams, la Simfònica ha volgut lligar diversos compositors que van ser cabdals en la història de la música que acompanya les pel·lícules. Max Steiner, amb la també mítica Casablanca i Bernard Herrmann, amb la sempre pertorbadora Psicosi, dues suites molt diferents però igualment captivadores. A qui no li trasbalsa el so del violí (una altra vegada el violí) en l’escena de la dutxa de la pel·lícula dirigida per Alfred Hitchcock?

Per acabar, un altre clàssic, el tema principal de Star Wars, John Williams en estat pur. El compositor nord-americà mai es va amagar confessant que s’havia inspirat en Kings row, però alguns crítics van considerar que era un plagi total. Sigui com sigui, l’OSV els ha lligat els dos per fortuna del públic sabadellenc.

Fi de temporada de l’OSV

El concert començarà, com és habitual, a les 20 hores al Teatre La Faràndula. Els seguidors de la Simfònica hauran d’esperar fins al 19 de setembre per tornar a gaudir d’un concert. El plat fort serà la Patètica de Txaikovski dirigida novament per Andrés Salado i amb la participació de la soprano alemanya Julia Kleiter.

Foto portada: el director d’orquestra Andrés Salado. Autor: D.Jiménez.

Deixeu un comentari