El bateria Marc Miralta i el vibrafonista grec Christos Rafalides ha estat la primera proposta per a un cicle de concerts de jazz organitzat per l’Ajuntament de Sabadell i que es desenvoluparà aquesta tardor al Saló del primer pis del Teatre Principal. La seva complicitat, la seva simpatia ha estat rebuda per una cinquantena de persones en un format que el mateix Marc Miralta ha definit com a “casolà”.
Els sabadellencs amants del jazz han rebut de manera tímida aquesta proposta musical organitzada per l’Ajuntament. Poc més de 50 persones s’han acostat al Saló del Teatre Principal per gaudir d’un concert no apte pels entusiastes del jazz més tradicional i que molt probablement desitgen saber si aquest cicle és una prova per veure si definitivament torna el jazz de qualitat a la ciutat després de desaparèixer completament el 2012.
En aquells temps hi havia un acord, una col·laboració, amb la Societat de Blues de Barcelona que, malgrat durar només sis anys, era un dels actes més esperats de la Festa Major. Ara, l’Ajuntament tira pel dret tímidament sense saber ben bé si es tracta d’alguna cosa que vol ser permanent o si és fruit de dos dies. De fet, no se sap si tindrà continuïtat després del següent concert programat pel dia 19 de novembre.
Marc Miralta i Christos Rafalides són, per sobre de tots, dos amics. Es pot apreciar des del primer moment. De fet, el mateix Miralta ho recalca diverses vegades explicant com es va conèixer. Aquest “amor musical a primera vista” esdevé no només música i acords espectaculars, sinó complicitat instrumental extraordinària. A Sabadell, els assistents han tingut la sort de gaudir d’un concert únic, bàsicament perquè els dos percussionistes no tenen res enregistrat de manera conjunta.
La connexió amb Nova York és un pilar fonamental a les carreres dels dos músics, encara que l’han viscuda des de perspectives diferents: Christo Rafalides com a resident durant 30 anys, i peça clau de la seva escena local, i Marc Miralta com el punt de trobada definitiu per internacionalitzar la seva fusió de flamenc i jazz. Rafalides va esdevenir un habitual dels clubs de jazz més prestigiosos com el Blue Note, Jazz Standard, Smoke Jazz Club i el Dizzy’s Club al Lincoln Center, col·laborant amb referents locals i internacionals de la categoria de Wynton Marsalis i la Lincoln Center Jazz Orchestra.
Per la seva banda, Marc Miralta, que també va estudiar als EUA, al Berklee College of Music de Boston, va utilitzar Nova York com el laboratori perfecte per registrar una de les fites més grans de la seva carrera. L’àlbum New York Flamenc Reunion, aparegut l’any 2000, és un disc de culte gravat íntegrament a la ciutat de Nova York. Miralta va capitanejar una sessió històrica que va unir a grans del jazz i del flamenc espanyol, com el contrabaixista Javier Colina, el saxofonista Perico Sambeat i el percussionista Guillermo McGill, amb músics de la ciutat nord-americana, destacant-ne al pianista George Colligan.

A Sabadell han ofert un conjunt de temes compostos per ells mateixos, on han destacat el bellíssim Rainbows and Clouds de Rafalides i el Be Careful What You Dream (…Because It Can Come True) de Miralta, que ha comptat, aquest últim amb l’explicació autobiogràfica del bateria català. També Now and Here, tema propi del Marc Miralta amb la participació del saxofonista Seamus Blake i el trompetista Avishai Cohen i que pertany a l’àlbum Sun Sol del 1999. I una sorpresa. L’estrena mundial i exclusiva en directe de l’última composició de Miralta, Marsupilami, la constatació de la seva atracció cap al jazz contemporani, cap al jazz-fusió, capaç de barrejar estils, mètodes i maneres, per esdevenir alguna cosa d’especial.
El duet Miralta-Rafalides funciona des d’una perspectiva de diàleg de percussió melòdica entre els dos instruments, la marimba i el vibràfon. La connexió és total entre els dos, de manera que hi ha moments en què desapareix aquesta percussió incessant i sincopada, per convertir-se en una autèntica melodia. De fet, el vibràfon funciona igualment com a suport melòdic o com a solista, la qual cosa reafirma la seva autoritat.
El pròxim concert d’aquest cicle batejat com Saló de Jazz, dijous, 19 de novembre a les 20 hores amb Memi Sillah Group, fusió d’estils de jazz amb jamaicans amb Noemí Sillah a la veu i la trompeta, Pol Prats al saxo tenor, Eduard Fernández al piano, Álvaro Taborda al contrabaix i Iñaki Rodríguez a la bateria.
