Tres equips sabadellencs emprendran, a partir del proper dissabte, l’aventura de creuar diverses regions del Marroc en el rally raid UniRaid. Són joves estudiants, han de competir amb cotxes de més de 20 anys i dur material solidari per ser lliurat al país nord africà.
Adrián Sánchez Carreira (19 anys) i Pablo Tejera (22), o el que és el mateix, Los Guerrilleros, són dos estudiants del Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) d’Automoció als Jesuïtes El Clot de Barcelona. Encararan el repte de completar les nou etapes d’UniRaid en un Opel Corsa B Swing de 1995 (60cv). L’Opel el van aconseguir de franc aprofitant que l’anterior propietari, amic de Sánchez Carreira, es canviava el cotxe. “Va ser una gran empenta inicial per dur a terme aquest projecte”, admet ell. Els dos joves són els quarts propietaris del vehicle, que ha necessitat molta mà d’obra. “Ens ha donat problemes elèctrics, de motor, la suspensió, la direcció,…”, enumera Sánchez Carreira que, amb tot, es mostra optimista: “l’important és que hem sabut solucionar-los a temps i ara ja tenim la montura pràcticament al 100 per cent”.
Tots dos s’han repartit equitativament les tasques de posada a punt del vehicle i de cerca de patrocinis. “Formem un gran equip. Hem tingut un paper molt igualat, els dos junts, anant a una”, emfatitza Tejera. I per què es van embarcar en aquesta experiència?
“És una d’aquelles oportunitats que només passen un cop a la vida. Ara que puc i tinc temps ho he volgut fer. A més, poder combinar el nostre hobby amb ajudar als més necessitats és increïble”, explica Sánchez Carreira. “Suposa una gran aventura. Estarem al mig del desert, a temperatures molt altes i molt baixes, serà dur. Però bé, tenim molta esperança i hem preparat molt el cotxe perquè això surti endavant”, assegura Tejera.
Sánchez Carreira i Tejera es van assabentar de l’existència d’UniRaid per una visita promocional que va fer el seu impulsor, Albert Margarit, al centre on estudien els dos joves. Margarit és especialista en aquest tipus d’esdeveniments. El seu primer projecte solidari va ser l’organització l’any 1998 del primer Comboi Mèdic Solidari integrat al París Dakar, amb 30 tones de material per repartir. En aquesta ocasió, a l’UniRaid, ja només Los Guerrilleros durant 70 quilos, principalment joguines i material escolar.
Out of limits
El segon equip és Out of limits. Està format per Miguel Melero (26) i Queralt Pérez (23). Ell estudia el CFGS de Disseny en Fabricació Mecànica i ella Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica, a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). Melero és qui ha assumit eminentment la responsabilitat de la part mecànica del projecte. És també qui ha triat el vehicle, un Seat Ibiza GLX 1.2 de 1987 (63cv). “És un cotxe molt fiable, molt dur. I a mi em feia il·lusió anar amb el primer Ibiza perquè sóc treballador de la Seat i he tingut un parell”, relata Melero. Un Ibiza que ha tingut dos propietaris anteriors.
Per la seva banda, Pérez ha treballat en l’electrònica de l’automòbil i en aconseguir els patrocinadors. I seva va ser també la iniciativa de participar. “L’any passat ja ens vam assabentar de la competició, però no vam estar a temps d’apuntar-nos. Enguany li vaig proposar al Miguel perquè sabia que no dubtaria en dir-me que sí”, recorda Pérez. Mereix també una menció l’àvia de Pérez, que és qui ha cedit el garatge on els dos joves han estat treballant durant tot un any per poder dur al Marroc els 80 quilos de material solidari que han recaptat.
Sense límits
Chayak Perugachy Vega (22 anys) i Ismael Vidal (21 anys) conformen l’equip Sense Límits. Perugachy està estudiant Enginyeria Tècnica Industrial especialitzada en electricitat i Vidal la doble titulació d’Enginyeria Mecànica i d’Enginyeria Electrònica industrial. Ambdós a la UPC. Per encarar el repte d’UniRaid han triat un Seat Marbella GL de 1994 (40cv). Volien concretament aquest model o un Seat Panda. “És un cotxe amb poca potència però és molt lleuger, és molt fàcil d’arreglar, és molt simple, i ja teníem experiències de gent que els havia tingut i són molt fiables” justifica Vidal, encarregat de la part mecànica del turisme. El Marbella té matrícula de Lleida i el van comprar a Girona. Ells són els cinquens propietaris.
Què us ha empès a participar? “Jo sóc un boig del món del motor des de sempre”, explica Vidal, “i quan ets aficionat vols participar en rallys i aquí pots fer-ho per un preu més assequible en comparació al que costen altres”. A més, “ja feia temps que nosaltres dos parlàvem de fer un voluntariat”, prossegueix Vidal, “volíem experimentar altres realitats de primera mà. I donar alguna cosa a algú que està més necessitat”. Perugachy el reforça:
“Sí, sempre ho havíem tingut en ment. I ens vam dir, aquesta és la nostra oportunitat”. “A mi m’agraden molt l’aventura i el poder ajudar. Què millor que fer un acte solidari juntament amb una miqueta d’aventura? Jo em porto l’experiència de viure una aventura i a canvi dono alguna cosa als altres”, afegeix Perugachy.
A canvi, deixaran gairebé 100 quilos de material (que inclou, sobre tot, estris escolars i ordinadors).
La rally raid UniRaid
Les rally raids, o simplement raids, són curses de llarga distància per a vehicles a motor. Es duen a terme camp a través, per diferents terrenys, seguint un itinerari preestablert i en diferents etapes. Solen durar dies i són competicions on importa tant o més la resistència que la velocitat. La raid més coneguda és el Rally Dakar.
La UniRaid recorre diferents regions del nord del Marroc. Els participants, estudiants, han de completar-la amb un cotxe de tracció a dues rodes i de més de 20 anys. Només comptaran amb l’ajuda d’una brúixola i un roadbook (un suport de navegació amb diferents indicacions sobre la ruta). També han de lliurar un mínim de 40 quilos de material solidari (sobre tot escolar, roba i joguines) que es repartirà en les zones determinades per l’organització. Entre les novetats d’enguany, hi haurà una etapa de dos dies en la que els participants dormiran al bell mig del desert, una etapa creuant l’Atlas i una prova nocturna. La cursa, dividida en etapes, tindrà lloc entre els propers 23 de febrer i 3 de març. Hi haurà un equip guanyador, però el propòsit final és sobre tot fomentar la solidaritat, l’emprenedoria i el treball en equip.
Calendari i etapes
- 0 Dissabte 23 de febrer: Tànger – Meknès (desplaçament)
- 1 Diumenge 24: Meknès – Er-Rich
- 2 Dilluns 25: Er-Rich – Erg Znigui
- 3 Dimarts 26: Erg Znigui – Erg Znigui
- 4 Dimecres 27: Erg Znigui (etapa marató)
- 5 Dijous 28: (etapa marató) – Nkob
- * Divendres 1 de març: Nkob – Marràqueix (desplaçament)
- * Dissabte 2: Marràqueix (dia sense etapa)
- * Diumenge 3: Marràqueix – Tànger (desplaçament)
Foto portada: Perugachy i Vidal són el tàndem Sense límits. Autor: M.A.Claveria