Fa dues dècades, CIPO va posar en marxa el projecte Artesania per la inclusió. Allò que va començar per cobrir la manca d’activitat prelaboral d’aquells moments al Centre Ocupacional, avui és un puntal de la seva programació.
En un primer moment, es van endegar els tallers de marqueteria, paper reciclat i trencadís, però, al llarg dels anys, s’han introduït la costura i l’elaboració d’espelmes, de sabons, de xapes, de peces fetes amb feltre o de figures de hama. Cada grup realitza un taller diferent, depenent de la complexitat de les tasques que impliqui i dels interessos de cada persona usuària, potenciant, així, la seva autodeterminació. Aurora Piguillem, directora tècnica del Centre Ocupacional, assenyala, precisament, aquest com un dels beneficis principals dels tallers: “Els i les usuàries, com a persones autònomes, decideixen a quin taller participar, trien què volen fer.”
Amb l’acompanyament de l’equip de professionals, s’encarreguen de tot el procés de creació. “Participar en totes les fases, des de la idea fins a la materialització d’aquesta, i veure el resultat final de la seva feina augmenta l’autoestima, treballa la creativitat i potencia el treball en equip”, explica Piguillem.
Generant impacte social a través de l’artesania
La diversificació de les temàtiques i l’experiència guanyada al llarg dels anys va fer que els productes artesanals poguessin començar a comercialitzar-se. Els diners recaptats de la seva venda sempre reverteixen en els tallers, perquè aquests puguin tenir continuïtat.
Actualment, CIPO participa amb una parada de venda de productes o un estand propi en diferents esdeveniments. Per exemple, el 20 i 21 de novembre, serà present a Fira Nuvis, on exposa la gamma de productes dissenyats per a casaments, i a finals de novembre, a la Festa de les capacitats per commemorar el Dia Internacional de la Discapacitat, on ja es vendrà la nova col·lecció de Nadal. Paral·lelament, l’entitat compta amb un punt de venda de productes permanent a les seves instal·lacions, amb una col·lecció d’espelmes inspirades en Gaudí que es poden comprar a les oficines de Turisme de Barcelona i d’un servei de regals personalitzats per a empreses i entitats.
Els productes emfatitzen les capacitats i les habilitats d’aquestes persones, trencant els estigmes i els prejudicis que hi ha sobre aquest col·lectiu. “Ho he fet jo”, expliquen les persones usuàries als clients que s’apropen als punts de venda. Com comenta Piguillem, “al final, han fet una feina i el client ha de pagar-la, com es fa amb la resta de la societat en actiu, no?”.
