iSabadell.cat
Discapacitat intel·lectual i Salut Mental: Repte i necessitat

La Gerent de la Fundació Privada Atendis, Montse Estrada, escriu en aquesta publicació sobre l’augment de problemàtiques de salut mental associades a les pròpies de la discapacitat intel·lectual, i de la necessitat de disposar de més recursos per abordar-les d’una manera òptima.

És una realitat el creixement de problemes de Salut Mental. S’estima que hi ha mil milions de persones al món que presenten un problema de salut mental. Es tracta, doncs, de malalties molt freqüents que representen una càrrega personal, familiar i social molt elevada. Els experts coincideixen a assenyalar que una de cada quatre persones adultes tindrà un problema de salut mental en algun moment de la vida i, a la vegada, s’apunta un probable creixement vinculat a les conseqüències de la pandèmia COVID.

A la vegada és un àmbit on, tot i haver recorregut molt camí, encara queda molt per fer: a nivell de recerca i coneixement dels propis trastorns, manifestacions,  causes i abordatge; a nivell de  sensibilització general; a nivell de recursos per part de les administracions que permetin donar els suports i serveis necessaris i un llarg etcètera.

L’entitat que represento, ATENDIS,  està centrada des de l’any 1963 a respondre a les necessitats de persones amb discapacitat intel·lectual  especialment  en serveis d’habitatge: residències,  llar, centre de dia especialitzat i un servei d’inserció laboral. 

Estem observant  com hi ha síndromes que tendeixen a disminuir o fins  i tot a desaparèixer, però els problemes de salut mental i trastorns de conducta van estan més presents. L’abordatge de la salut mental és encara més complexa afegida a una discapacitat intel·lectual, ja que aquesta els dificulta més la gestió de les emocions, factors estressants, conflictes, etc…

Per donar resposta, just fa 10 anys, en col·laboració amb la Generalitat i a l’edifici Carena construït sobre un terreny cedit per l’Ajuntament de Sabadell,   obríem a Sabadell el Centre Aral. Una residència especialitzada per a persones amb discapacitat lleugera o moderada amb trastorns de conducta i/o problemes de Salut Mental  on viuen 30 persones. Un projecte pioner donat que no existien serveis especialitzats i aquestes persones sovint estaven en altres recursos no adequats  o continuaven amb les seves famílies, amb marcs de convivència força complicats.     

Passats 10 anys lamentablement la necessitat no està coberta. A tot Catalunya no arribem a 10 centres especialitzats com Aral i és del tot insuficient. Probablement caldria multiplicar almenys per 10 vegades per atendre la creixent demanda.

Tenim doncs un repte important a nivell d’entitats,  administració i país en general: D’adaptació de les entitats i preparació dels i les professionals  i   de planificació i dotació de recursos per part de l’administració, partint d’una bona diagnosis  i una mirada  estratègica a llarg termini que vagi més enllà de mandats i legislatures.

El programa solidari de TV3 i Catalunya Ràdio  La Marató que  es farà el diumenge 19 de desembre,  estarà dedicat per 3ª vegada en les seves 30 edicions a  problemes de salut mental. Una bona iniciativa tant pels recursos que permetran avançar en recerca  com  per la oportunitat de visibilitat i sensibilització que representa.    

Com a entitat compromesa amb la discapacitat intel·lectual continuarem fent camí per atendre el millor possible aquestes persones.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa