Sabadell compta amb un nou Espai de Memòria de la Generalitat, la xarxa de localitzacions vinculades a la Segona República, la Guerra Civil, la dictadura franquista i la lluita antifranquista de la Generalitat. Aquest dimecres s’hi ha sumat la Baygual i Llonch, la fàbrica en la que es van fabricar els coneguts caces ‘xatos’ per a l’exèrcit republicà durant la Guerra Civil.
Es tracta dels antics Tallers de l’Aviació Naval ubicats al polígon industrial de Can Feu, prop de la carretera de Terrassa. Construïda llavors als afores de la ciutat l’any 1935, la fàbrica tèxtil va ser requisada pel ministeri de Defensa al produir-se el cop d’Estat franquista i començar la Guerra Civil. En les instal·lacions es van fabricar els avions de caça soviètics Polikarpov I-15 per a l’exèrcit republicà, que van ser coneguts popularment com a ‘xatos’.

El director del Memorial Democràtic, Jordi Font, el membre de l’Associació d’Aviadors de la República (ADAR), Manuel Orozco, la regidora de Drets Civils, Sílvia Garcia, i altres regidors i membres del Museu d’Història han protagonitzat la descoberta del plafó corresponent.
Els ‘xatos’ i Sabadell
La fabricació dels Polikarpov I-15, de matriu soviètica, va començar l’estiu de 1937 a Sabadell. 15 tècnics russos es van desplaçar a Sabadell per formar els especialistes locals, almenys a l’inici. El 12 d’agost de 1937, el ministre de Defensa, Indalecio Prieto, va visitar les instal·lacions. Hi treballaven desenes de metal·lúrgics, pintors, enginyers, projectistes, delineants, secretàries, mecànics, fusters, xapistes… tant homes com dones, sis dies a la setmana amb llargues jornades laborals. La plantilla estava subjecta a la disciplina militar; a canvi, rebien sous més elevats, racions extraordinàries d’aliments i estaven exempts d’anar al front. La màxima producció es va aconseguir l’estiu de l’any 1938, quan es van entregar a les forces aèries republicanes una desena d’avions al mes.

Les diferents parts i peces dels avions que es fabricaven es portaven als tallers i hangars de l’aeròdrom per fer-ne l’acoblament i ajustament finals. Es calcula que a Sabadell es van fabricar una vuitantena d’aquests caces soviètics. Un cop comprovat el seu bon funcionament, els ‘xatos’ van actuar en algunes de les batalles clau de la Guerra Civil, especialment a la batalla de Terol, entre desembre de 1937 i gener de 1938.

Amb la victòria franquista i l’entrada de les tropes a Sabadell el 27 de gener de 1939, la dictadura es va incautar d’una vintena de xatos en un avançat estat de muntatge que estaven a l’Aeroport de Sabadell. El ministeri de Defensa franquista va ubicar una base de l’exèrcit de l’Aire. Més de 500 operaris van seguir treballant als tallers, que van fabricar una seixantena d’avions militars fins que el parc va ser clausurat, l’any 1946.
13 Espais de Memòria
Segons informa l’Ajuntament, Sabadell ja compta amb 13 espais de la Xarxa d’Espais de Memòria del Memorial Democràtic, entre ells, les coves de Sant Oleguer, el pavelló de Sol i Padrís, l’antiga comissaria de la Policia Armada (els ‘grisos’) a la Rambla, la seu del Cercle Republicà Federal (Círcol) o el Grup Escolar Can Rull, actual escola d’adults de Can Rull. A més, també es recorden la figura de l’activista antifranquista Cipriano Martos, víctima de la repressió de la dictadura als anys 70, o del sindicalista Josep Miquel. L’aviació republicana compta amb tres espais: l’arsenal i polvorí de l’Aeroport, les restes de la garita de vigilància de Can Gambús i ara la Baygual i Llonch.
Informació relacionada:

