ISabadell.cat
Dol per la mort del cineasta Pere Joan Ventura

Dol a Castellar del Vallès per la mort del cineasta Pere Joan Ventura, traspassat aquest dilluns a l’edat de 79 anys. El consistori ha compartit un missatge de condol a través dels seus canals oficials, on ha destacat la dilatada carrera de l’artista. Ventura va rebre fa dos anys la Medalla de la Vila, màxima distinció que ofereix el municipi, per la seva trajectòria de lluita antifranquista i defensa dels drets socials en el món del cinema.

Sempre amb una mirada crítica, Ventura ha estat una figura imprescindible en la cultura castellarenca de finals de segle XX i començaments del XXI. Tal i com expressa l’ajuntament, en l’àmbit local va destacar com a impulsor del moviment cineclubista als anys setanta. També com a creador de la Mostra de Cinema de Castellar del Vallès BRAM! i com a recuperador del cineclub l’any 2001, amb la creació del Club Cinema Castellar Vallès, entitat que presidia.

Entre els seus treballs destaquen els que va dur a terme als anys setanta com a membre fundador del col·lectiu de cine militant Grup de Producció i les seves tasques a Televisió Espanyola de Catalunya, on a partir de 1977 va exercir d’operador de càmera, reporter gràfic, realitzador i editor. D’altra banda, entre els anys setanta i noranta va participar en diverses obres cinematogràfiques de Pere Portabella i va fer d’ajudant de direcció en diferents pel·lícules de Vicente Aranda. 

Amb El efecto Iguazú (2002) va guanyar el premi Goya a millor documental, una categoria a la qual també va ser nominat l’any 2005 per la pel·lícula col·lectiva Hay motivo. Altres treballs remarcables són el curt La vida efímera (2004) i els documentals En la calle, dirigit conjuntament amb el Gran Wyoming i que va rebre el Premi Reina Sofia 2006 a millor documental, Plou i fa sol (2012) o No estamos solos (2015). El seu darrer projecte com a director va ser Un vas d’aigua per a l’Elio (2023), un film que recupera la memòria del maqui italià Elio Ziglioli, assassinat per la Guàrdia Civil a Castellar el 1949.

Foto de portada: Pere Joan Ventura. Font: ajuntament de Castellar.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa