iSabadell.cat
‘Ampliar l’aeroport de Barcelona?’, per Ernest Espinós (Moviment Veïnal del Sud)

ARTICLE D’OPINIÓ
Ernest Espinós, membre del Moviment Veïnal del Sud

Quan en ple estiu ens va arribar pels mitjans de comunicació i des del govern de Madrid aquesta proposta, molts ens pensàvem que era el serial de la temporada, com cada any per aquests mesos de calor, però de seguida es va anar confirmant que era una estratègia molt ben pensada, ja que era el que estaven esperant -i pressionant- les entitats empresarials i financeres per poder fer grans beneficis sense importar-los gens els perjudicis que pot representar per les futures generacions.

Una vegada més, queda demostrat que tenim uns polítics que, com ja fa massa temps, es conformen amb el pal i la pastanaga, oblidant-se del que veritablement importa, com seria exigir els 16.000 milions què cada any tenim de dèficit fiscal, o infraestructures més necessàries com el reforç de Rodalies. I si no en tenim prou, tot plegat connecta també amb la iniciativa dels Jocs Olímpics d’Hivern Pirineu-Barcelona per al 2030, hipotecant-nos i depenent durant una dècada de la caixa del govern central.

No en tenen prou en destruir la plana, sinó que una vegada més els espais verds quedaran malmesos, com serà el cas del Delta del Llobregat, dels pocs que queden a la zona, en una dinàmica continuista de destrucció de l’entorn sense importar les conseqüències, la biodiversitat, el medi ambient ni la crisi climàtica, una política que sembla que no aprèn del greu context que tenim o de les necessitats del país, i malgrat tots els avisos del món científic que ens recorden que si no posem fre a aquesta bogeria de major consum, construcció i més capitalisme depredador, posem en perill el futur de les properes generacions.

I resulta especialment ridícul i cínic fer-ho després d’una pandèmia on s’assegurava que havia de servir per canviar-nos, per posar fre al malbaratament, per modificar profundament el sistema econòmic embogit pels guanys a curt termini. Però com sempre, a la que comença a haver una mica de marge, els lobbies i grans empresaris actuen només pel seu propi benefici, i davant els alts nivells d’atur i de pobresa deixen caure projectes i milions d’euros per així seguir en la mateixa dinàmica autodestructiva que ens està empenyent poc a poc a un terrible final per a tota la societat.

Durant aquests dies -i ja van uns quants avisos seriosos- ha sortit a la llum un nou estudi fet per les Nacions Unides que assegura que entre el 1901 i el 2018 el nivell del mar va créixer 20 centímetres, seguint aquesta progressió s’espera que per al 2100 la crescuda sigui entre 40 a 80 centímetres, però tal com es preveu, el creixement s’intensificarà i ben podrien arribar entorn dels dos metres. En el nostre cas, només que fos un metre al Principat afectaria greument, des dels aiguamolls de l’Empordà, als pobles més pròxims a la costa del golf de Roses, la zona del baix Ter, desapareixeria el Delta de l’Ebre, així com els principals ports de la nostra costa, i perillaria l’aeroport de Barcelona.

A casa nostra el professor d’història de la UB i paleoclimatòleg Mariano Barriendos pronostica que l’augment d’escalfament global és irreversible i el creixement del nivell del mar no té aturador, a més la rapidesa en que passarà no es pot calcular fàcilment, de moment l’única cosa tangible són els períodes prolongats de sequera què originen grans incendis com els de Grècia, Turquia o als ocorreguts al nostre territori, així com les grans inundacions del centre d’Europa, i d’altres episodis climàtics extrems. I tornant al fil de l’ampliació de l’aeroport -que ja hem dit estaria mig inundada amb un sol metre- ell mateix fa el pronòstic que a finals de segle serà una estació d’hidroavions.

Concentracions al Vallès per anar a la manifestació contra l’ampliació de l’Aeroport.

Nosaltres ens queda clar que l’únic que pot aturar aquesta bogeria -o més aviat, reduir el seu impacte i punt de no retorn per al planeta-, són les entitats ecologistes i el moviment associatiu, ja que podem veure com els partits en el govern, (Esquerra i Junts) s’han entregat com fan sempre al poder econòmic, alineant-se amb els lobbies i les seves absurdes iniciatives dels Jocs i l’ampliació de l’Aeroport. Les entitats que treballen per la millora del medi ambient i per la justícia social han convocat pel 19 de setembre una gran manifestació a Barcelona, en contra de l’ampliació del l’aeroport i en defensa del territori i la vida. Espero de tot cor que sigui un èxit i deixi ben clar quin tipus de país volem, un de més verd, més sostenible, just i equilibrat, on ja no hi caben obres faraòniques i models econòmics caducs per la gràcia de la minoria. Ho veurem!

Foto portada: l’Aeroport i el Delta del Llobregat.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa