He hagut de fer tràmits amb l’Ajuntament de Sabadell diverses vegades. Presencialment, cal demanar cita. Si s’hi va en nom d’una altra persona, cal una autorització degudament signada i la fotocòpia del seu DNI. Per fer-los per internet cal donar-se d’alta a idCAT, idCAT Mòbil, o tenir el DNI electrònic. No tots els tràmits estan habilitats per fer-ho. És clar que determinades gestions es poden fer trucant al 010, però llavors no en queda constància i pot esdevenir un malson haver de recordar a la persona que es posa al telèfon que ja és la segona, tercera o quarta vegada que s’hi contacta.
Recordo que abans que existís internet, quan s’havia de comunicar alguna incidència a l’ajuntament, es feia mitjançant una instància. Era fàcil. Es podia omplir a mà i s’entregava al registre. No calia gaire cosa més. Quan ja es van instaurar maneres més còmodes per fer-ho, es van oblidar de la gent més gran, la que no domina ni internet ni les apps i necessiten que fills o nets facin el tràmit. Molt parlar d’edatisme, però en aquest tema han fallat clarament.
Històricament, Sabadell ha tingut un problema amb la relació amb els seus ciutadans i ciutadanes. És gairebé impossible accedir als regidors i regidores per a qualsevol assumpte. La burocràcia, tècnics, tècniques, secretaris i secretàries, actuen com a filtres per impedir aquest contacte directe i que, siguem clars, és molt necessari en molts casos. Els consells de districte van ser sempre un engany, on eren col·locats membres afins al poder. Els regidors de districte mai no han funcionat com un alcalde de barri, com sí que ho són en altres ciutats de la mida de la nostra, que són anomenats alcaldes pedanis i tenen una funció ben definida.

He topat amb un amic que viu a Sant Llorenç Savall al qual li explico les dificultats que troba molta gent per notificar incidències a l’ajuntament. Li explico que alguns contacten amb l’Associació de Veïns del seu barri, però els responsables s’ho apunten en un paper i ves a saber quan arribarà al departament que pertoca. Jo utilitzo la web, però em demana autentificacions i més autentificacions, és clar que per temes de privadesa, però és feixuc i cansa una mica el temps que s’hi perd per enviar, per exemple, una instància on es vol comunicar que hi ha paneroles en una determinada zona.
El de Sant Llorenç m’explica que allà funciona una app que es diu Línia Verda, un sistema de gestió de les incidències en temps real gratuït, molt efectiu, anònim i amb eines de molta utilitat. Flipo. És, a més, un sistema de consultoria ambiental que informa, també en temps real de fenòmens atmosfèrics que poden afectar d’alguna manera a les persones (pluges intenses, vent, qualitat de l’aire…). A més d’aquestes alertes, ofereix informació rellevant, esdeveniments, punts d’interès de la ciutat… Una passada. Com s’informa una persona que està a casa d’allò que passa a fora? Com sap, per exemple, que a la seva ciutat, posem per cas, Sabadell, hi ha una alerta vermella per pluges? Ha d’esperar que li digui el corresponent departament de la Generalitat? O per mala qualitat de l’aire? Surt al carrer i ho comprova? A Sant Llorenç i a altres 500 ciutats de l’Estat Espanyol, sembla que ho han resolt amb Línia Verda.

Li explico que jo m’he passat 20 minuts per notificar al meu ajuntament que hi ha una vorera aixecada i que ja han caigut dues persones allà i que no he rebut cap resposta. Ell m’ensenya la seva app, la de la Línia Verda. Ja n’ha enviat dues incidències i totes dues han rebut resposta; una ja solucionada i l’altra en tràmit. Li torno a dir que fa temps que vaig enviar-ne una explicant que hi havia paneroles i que em van respondre dues setmanes després dient-me que ja havien fumigat la zona.
Passejo per Sabadell i se m’acudeixen 10 o 20 instàncies on poden quedar paleses les incidències que veig. Bancs als quals els falta un tros de fusta, voreres, moltes voreres en mal estat, branques que tapen els semàfors, paneroles corrent, especialment al vespre, brutícia eterna en algunes places. La llista és llarga, però defalleixo quan he de posar-me davant de l’ordinador. Penso que hi haurà algú que ho farà per mi. Però després de parlar amb el meu amic de Sant Llorenç crec que aquesta app que m’ha dit és bona, però, sobretot, és ràpida. És clar que per a poder solucionar els problemes l’Ajuntament ha de disposar d’un bon equip de personal de manteniment. El té? Potser algun dia Sabadell l’adopta. Facilitaria molt les coses. Interessa al poder establert aquesta facilitat de comunicació? No ho tinc clar. He pensat a demanar una reunió amb algun responsable per explicar-li els seus beneficis; no obstant això, penso una altra vegada en la burocràcia.
Sabadell is diferent.
