ARTICLE D’OPINIÓ
Isidre Soler Clarena.
El proper 27S els catalans i catalanes tenim molt a guanyar. És cert que la situació política de Catalunya, i especialment la de l’estat espanyol, han convertit les eleccions al Parlament català en extraordinàries, en un plebiscit per a mesurar els partidaris de la independència de Catalunya i els que no en són, però el 27S ha de ser molt més que això.
Les eleccions de diumenge vinent seran el punt i seguit d’un llarg camí que vàrem iniciar fa uns anys, quan milers de ciutadans i ciutadanes de Catalunya vam entendre que el futur passava per assolir un nou país, un estat propi amb un nou model de societat. Un camí complex i no exempt de dificultats, però que ja no té marxa enrere.
El 27S ha de ser una oportunitat per capgirar l’actual situació a partir d’un procés constituent que ens permeti assolir un nou país molt més just i democràtic, amb un nou model econòmic, institucional i d’ordenament polític en el marc de la futura República catalana.
Tenim una oportunitat única per a posar les bases d’un nou model polític i social que es fonamenti en la democràcia real, en els drets socials, polítics i laborals i en la justícia social.
Un nou model que garanteixi el treball i uns salaris i unes condicions de treball dignes. Que es basi en uns serveis públics sota control social i sense privatitzacions. Que garanteixi un habitatge digne per a tothom. Que impedeixi la corrupció política. Tenim una oportunitat per a crear una banca pública i ètica al servei de les persones i les empreses. Per instaurar un sistema fiscal just i solidari. Per a garantir la sobirania energètica i alimentària al marge dels monopolis. Per a potenciar l’economia social i solidària. D’aplicar un model territorial respectuós amb el medi. Etc, etc.
Però també tenim l’oportunitat de guanyar en llibertat, de consolidar la cohesió social i la solidaritat, d’avançar cap un país sense pors ni amenaces de les elits polítiques, empresarials, judicials o religioses. Tenim l’oportunitat de guanyar en democràcia.
Tot això passa necessàriament per la ruptura amb l’estat espanyol i que tots els ciutadans i ciutadanes d’aquest país puguem decidir lliurement i amb plenes garanties democràtiques el futur del poble de Catalunya. Ja no hi ha marxa enrere i no hi caben mitges tintes. Ja no es pot dissociar l’eix nacional del social en la construcció de la nova societat catalana.
El resultat del 27S pot tenir una importància extraordinàriament positiva pel futur de Catalunya i per la resta de pobles de l’estat espanyol. I això passa per exercir un vot rupturista a favor de la independència, com l’única opció que ens permet construir un nou futur. La resta d’opcions només ofereixen immobilisme i submissió i, en conseqüència, regressió.
Aquesta opció rupturista no és exclusiva dels independentistes convençuts, sinó de totes aquelles persones que, sense veure la independència com una prioritat, aspiren a un millor futur de la nostra societat. I també d’aquelles que sense compartir plenament l’opció de la independència estan farts del permanent menyspreu, intolerància, imposicions i totalitarisme de la caverna política, judicial, empresarial i de mitjans de comunicació de l’estat espanyol cap el poble de Catalunya.
El 27S tenim una oportunitat. Tenim molt a guanyar i res a perdre.
