Foto portada: la façana de l'Ajuntament. Font: Ajuntament de Sabadell.

‘El Pla Intern d’Igualtat de l’Ajuntament de Sabadell, paper mullat’, per Enric Quílez (CC.OO)

ARTICLE D’OPINIÓ
Enric Quílez Puig, secretari general de CC.OO a l’Ajuntament

CCOO DENÚNCIA EL PLA D’IGUALTAT A LA INSPECCIÓ DE TREBALL.

Malauradament no és el primer cop que hem de demanar la intervenció de la inspecció de treball en aquesta matèria. Després de tenir un Pla d’Igualtat (2013-2016), caducat durant 7 anys, CCOO en solitari, va denunciar-ho a la inspecció de treball donant-nos aquesta la raó el març de 2023 i donant a l’ajuntament 4 mesos per presentar un nou pla d’igualtat.

A partir del 30 novembre 2023 i fins a març de 2024 es negocia sobre la proposta municipal i el 18 de juny de 2024 es tanquen les negociacions sense acord de la majoria de la part social (CCOO i SPLCME, la resta de la representació dona la seva conformitat), concloent l’ajuntament que s’ha garantit la negociació i el pla s’aprovarà per decret el 21 de novembre de 2024.

El pla d’Igualtat té a parer nostre els següents incompliments o fets presumptament constitutius d’infracció d’acord amb l’actual marc normatiu aplicable (Llei 17/2015 i Reial decret llei 901/2020)

  • Manca valoració de llocs de treball actualitzada. L’anterior és de 2002 i la manifestació municipal és des de la primera reunió de negociació que no té disponibilitat real ni recursos econòmics en els pròxims quatre anys.
  • El pla no defineix ni identifica els recursos humans (persona designada o agent d’igualtat) ni materials assignats (dotació pressupostària específica o pressupost propi).
  • Quan des de CCOO demanem incorporar un objectiu específic al pla amb compromís d’accions específiques per a promoure la igualtat de tracte i oportunitats efectives amb la diversitat sexual i de gènere LGBTI+ i Trans d’acord amb la Llei 4/2023 es denega al·legant que ja hi ha massa accions previstes.
  • Hi ha una inaplicació manifesta de la previsió d’objectius i accions concretes. Des del 18 de juny de 2024 i a data 11 de febrer de 2025 no s’ha tornat a convocar la comissió tècnica d’Igualtat. Ara tenim una previsió per fer una reunió a finals del mes de març.

Davant aquestes irregularitats que entenem com a manca de voluntat d’implementar el pla d’igualtat en el període de vigència 2024-2027 demanem la valoració i la intervenció de la Inspecció de Treball.

La Inspecció de Treball pot donar-nos o no la raó, però per nosaltres no és qui té la raó o qui la deixa de tenir, sinó que tothom ha de reflexionar que ens està passant quan en una matèria tant sensible com aquesta no estem donant el do de pit.

Els períodes de temps en elaborar, aprovar i arribar acords s’eternitzen amb una clara desídia per tenir un Pla d’Igualtat.

Set anys caducat, un any i vuit mesos per tenir un de nou aprovat des de la resolució d’inspecció de treball (recordar que va donar quatre mesos de termini), i més de vuit mesos per tornar a reunir a la comissió del pla integral d’igualtat.

Aprovació feta per decret, sense recollir allò que la llei ens obliga a tenir. Un pla que ni tant sols assigna pressupost i concreta les accions a realitzar.

Què està passant? Perquè l’Ajuntament de Sabadell treballa de manera activa a nivell de ciutat en aquest àmbit i en canvi quan es tracte del seu intern és incapaç de fer res en aquesta matèria?

Què li està passant a la part social? Per què permetem que l’Ajuntament abusi de la seva situació de força i nosaltres siguem incapaços de plantar cara? No som sindicats feministes? Nosaltres si.

Tenir plans, protocols i accions previstes està molt bé, però la tardança en implementar-los fa que siguin després inviables, potser aquesta és la voluntat… Paper mullat!!!

El diari digital iSabadell obre la possibilitat als representants d’entitats, partits polítics i altres col·lectius a enviar articles d’opinió, reservant-nos el dret a la seva publicació. L’espai d’opinió reflecteix la visió personal de l’autor de l’article. iSabadell només la reprodueix.

Foto portada: la façana de l’Ajuntament. Autor: cedida.