El portaveu del Grup Municipal de Ciutadans (C’s), Adrián Hernández, ha instat a l’Ajuntament a actuar d’ofici en aquest tema i expressa el seu suport al Col·lectiu Sepultures a 99 anys.
Hernández ha reclamat a l’administració que “defensi els interessos dels ciutadans i no els de la concessionària i actuï d’ofici”. La formació taronja impulsa aquesta iniciativa amb l’objectiu de modificar de “50 a 99 anys el temps de caducitat de les concessions funeràries contractades abans de 1988”, seguint la recomanació del Síndic Municipal de Greuges de Sabadell (més info: ‘El Síndic assenyala “nombroses” queixes sobre la gestió del cementiri‘). També recorda que aquesta mesura han estat adoptada per altres ajuntaments com els de Terrassa i Corbera de Llobregat. Segons Hernández, d’aquesta manera es “solucionaria un problema angoixant per als afectats”, alhora que s’evitaria que els “ciutadans hagin de recórrer als tribunals perquè acabin donant-los la raó”.
El portaveu de C’s ha recordat l’obligació de l’administració local de “defensar els interessos dels ciutadans i no els de l’empresa concessionària del Cementiri, actualment un servei municipal de gestió indirecta, a càrrec de la Funerària Torra SA. A parer d’Hernández, aquesta empresa “està reclamant actualment quantitats econòmiques considerables als titulars per a la renovació al 50 anys”. Es tracta d’un termini d’ocupació estipulat pel Reglament de Patrimoni dels Entitats Locals per a les sepultures posteriors a 1988. Fins aquesta data no existia regulació, raó per la qual “el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya i el Tribunal Suprem estan reconeixent els drets dels titulars a 99 anys, que és el temps màxim d’ocupació d’un domini públic.
Suport al Col·lectiu Sepultures a 99 anys
Aquesta situació ha portat a un grup important d’afectats a crear el Col.lectiu Sepultures a 99 anys. Aquesta entitat ha acudit al Síndic Municipal de Greuges i estudia interposar una demanda col·lectiva en el jutjat contenciós-administratiu. Hernández ha anunciat que durà a terme les consultes oportunes per forçar a l’equip de govern a actuar d’ofici i “regular aquest tema”.
Així mateix ha advertit de l’existència de “moltes queixes dels usuaris sobre la gestió de la concessionària municipal”. Com a conclusió, el portaveu de C’s ha afirmat que el Consistori hauria de “marcar els preus dels serveis funeraris” i de la mateixa manera “instar a l’empresa Torra SA a que millori l’atenció, informació i transparència en la gestió”. Els titulars d’aquesta empresa, Alfons Izard i Francesc Xavier Pons, estan imputats en la peça número 1 del cas Mercuri per suborn, falsedat documental i estafa amb pagaments irregulars en l’ampliació del Cementeri Municipal.
