Foto portada: el president de la FAV, Manuel Navas, Maria Grossi (Sentim), Lluis Matas (Junts), Pau Avellaneda (Crida), Joan Carles Torres (En Comú Podem), Gabriel Fernàndez (ERC), Carmel Montllor (PSC), Joan Garcia (Cs) i el moderador de la taula rodona, el periodista i director de l'iSabadell, Jordi de Arriba. Autor: David Jiménez.

Els partits prenen posició sobre el Quart Cinturó i la Ronda Nord al debat de la FAV

La sala d’actes del Casal Pere Quart s’ha omplert aquest dilluns en la taula rodona entre els portaveus dels set partits organitzada per la Federació d’Associacions de Veïns de Sabadell (FAVS) sota el títol Ronda Nord versus Quart Cinturó. El debat ha tingut la virtualitat de permetre copsar les posicions d’aquestes formacions sobre una qüestió que està centrant la precampanya de les municipals.

Manuel Navas, president de la federació veïnal, ha presentat l’acte formulant dues interrogacions. Una, de què estem parlant quan parlem de Quart Cinturó i de Ronda Nord? Són la mateixa cosa? Són coses diferents? L’altra, en quina mesura aquesta infraestructura és la solució als problemes de mobilitat de la ciutat, particularment a la Gran Via? Quin impacte mediambiental tindria en els barris del nord i en el rodal de Sabadell?

El debat, moderat per Jordi de Arriba, director d’iSabadell, ha consistit en un torn de cinc minuts per cada formació de menor a major, dos minuts de rèplica i resposta a les preguntes del moderador i a les qüestions plantejades per escrit des del públic.

Maria Grossi, sabadellenca d’origen argentí, de Sentim Sabadell, ha excusat l’absència de la regidora Marta Morell que està a Tinduf en solidaritat amb el poble sahrauí. Grossi ha resumit la posició del seu partit en dos punts: “no al Quart Cinturó, parlem-ne de la Ronda Nord” per resoldre els problemes de mobilitat urbana i “pacificar” la Gran Via.

Manuel Navas, Maria Grossi, Lluis Matas, Joan Carles Torres i Gabriel Fernàndez
Manuel Navas, Maria Grossi, Lluis Matas, Joan Carles Torres i Gabriel Fernàndez. Autor: David Jiménez

Joan Carles Torres, d’En Comú Podem, ha manifestat el seu rebuig al Quart Cinturó i la Ronda Nord que ha considerat una manera de “blanquejar” l’autovia. Ha apostat per un model de “mobilitat sostenible” fonamentat en el transport ferroviari, perllongant els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) fins Castellar i amb millora de la xarxa viària existent, sobretot de la N-150 (Barcelona-Terrassa) per alleugerir l’intens tràfic a la Gran Via a l’avinguda d’Estrasburg (Can Llong). A més, el Quart Cinturó o la Ronda Nord hauria de passar necessàriament pel bosc de Can Deu o l’avinguda de les Palmeres del mateix barri. De manera que ha animat a continuar la lluita de fa ja tres dècades contra l’autovia.

Lluís Matas, Junts per Sabadell, ha afirmat que el “Quart Cinturó és mort”. En realitat, el que hi ha sobre la taula és la Ronda Nord o Ronda Vallès. Una operació de “microcirurgia” sense la qual és impossible descongestionar la Gran Via, un dels objectius estratègics de la seva formació. El regidor i alcaldable de Junts ha buscat sense èxit entrar en el cos a cos tot criticant les contradiccions d’ERC i Comuns que diuen una cosa a Sabadell i voten una altra al Parlament, tot esmentant a l’exalcaldes Juli Fernàndez i Maties Serracant.

Lluis Matas, Pau Avellaneda i Joan Carles Torres
Lluis Matas, Pau Avellaneda i Joan Carles Torres. Autor: David Jiménez

Joan García, diputat al Parlament de Catalunya i alcaldable de Ciutadans, ha volgut deixar clar de bon començament que Quart Cinturó i Ronda Nord, Ronda Vallès i B-40 són la mateixa cosa i ha apel·lat a “no enganyar a la gent”. Així mateix, ha manifestat els seu suport a la Ronda Nord tal i com està dissenyada la Pla de Mobilitat del Vallès per connectar el tràfic rodat des de Castellar del Vallès a la C-58 sense haver de passar per la Gran Via ni per l’avinguda d’Estrasburg i millorar les connexions amb Terrassa. També es manifestà favorable a la via ferroviària orbital al sud del municipi. Finalitzà, tranquil·litzant irònicament als contraris a la infraestructura, assegurant que només estem parlant d’un “acord polític”, sense partida pressupostària.

Pau Avellaneda, Crida per Sabadell, argumentà que ni el Quart Cinturó, ni la Ronda Nord resoldran el problema de la mobilitat urbana i comarcal. L’increment de la xarxa viària ha estat la opció implementada des de la dècada de 1970 amb els mateixos resultats d’augment de la contaminació i de la sinistralitat a les carreteres. En un context d’emergència climàtica i crisi energètica, es tracta de reduir la “mobilitat motoritzada” i transvasar-la al transport públic. Avellaneda articulà la solució a la mobilitat a Sabadell i el Vallès en cinc punts: corredor ferroviari del Mediterrani, línia orbital ferroviària, millora i ampliació de rodalies RENFE, connexió amb Castellar perllongant els FGC i aposta per la bicicleta, incentivant com a França el seu ús amb dotacions econòmiques per qui demostra que va a treballar amb aquest mitjà de transport.

El cap de llista d'ERC, Gabriel Fernàndez. Autor: David Jiménez.
El cap de llista d’ERC, Gabriel Fernàndez. Autor: David Jiménez.

Gabriel Fernàndez, portaveu del grup municipal i alcaldable d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), inicià la seva intervenció assegurant que la Ronda Nord i Quart Cinturó són la mateixa cosa i que Salvador Illa, ho ha deixat ben clar al defensar tota l’autovia fins a Granollers. Al seu parer, es tracta d’una “operació de desgast” contra ERC d’un partit que propugna un model de país basat en els casinos, avions i més cotxes i camions. Fernàndez defensà un model de “màxim consens” que no té el Quart Cinturó. En aquesta línia, ha plantejat la millora de la xarxa ferroviària i d’autobusos, l’ampliació de la N-150 amb Terrassa i un by pass entre Castellar i la C-58 per desviar l’intens tràfic de vehicles que suporta la Gran Via.  

Carmel Montllor, del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), ha afirmat que la Ronda Nord no té res a veure amb el Quart Cinturó. La primera és una via de caràcter local concebuda per treure el trànsit rodat dels centres de Sabadell i Terrassa. La segona una autovia orbital intercomarcal. La seva proposta es una ronda de circumval·lació de dos carrils per banda, imprescindible per “racionalitzar el trànsit” que es faria adaptada al territori per generar el menor impacte ambiental i soterrada al seu pas per Sabadell. Una infraestructura que qualificà d’essencial per al desenvolupament econòmic i la creació de riquesa al Vallès.

Preguntes i respostes        

Les qüestions més punyets, tant del moderador com del públic, han anat dirigides a les formacions d’esquerra i les “contradiccions” d’ERC i Comuns, pel seu rebuig al Quart Cinturó i la Ronda Nord a Sabadell alhora que les seves direccions a Barcelona han pactat amb el PSC obrir el procés per executar-la.

Gabriel Fernàndez, que no va voler concretar el traçat del by pass proposat, assegurà que “si sóc alcalde evitaré el Quart Cinturó”. La ciutadania -afegí- d’aquí tres mesos es pronunciarà sobre aquest tema donant la seva confiança als partits favorables o contraris a l’autovia. Joan Carles Torres afirmà que l’acord entre PSC i ERC és “paper mullat”. El Quart Cinturó és una línia vermella per la seva formació. Tant és així que en els tres anys que estan al govern de coalició amb el PSOE no s’ha aprovat cap partida pressupostària per aquesta infraestructura competència de l’Estat.

Públic assistent a la taula rodona organitzada per la FAV. Autor: David Jiménez.
Públic assistent a la taula rodona organitzada per la FAV. Autor: David Jiménez.

Per la seva banda, Montllor, a pregunta del moderador sobre la posició d’Illa favorable a la construcció del tot el Quart Cinturó, respongué diferenciant entre el consens institucional existent al territori sobre la Ronda Nord, amb el suport dels alcaldes de Sabadell, Terrassa i Castellar, de la manca de consens existent sobre el Quart Cinturó. Illa, tot i ser favorable a l’autovia, no la impulsarà fins que no hi hagi el mateix consens institucional.

Foto portada: el president de la FAV, Manuel Navas, Maria Grossi (Sentim), Lluis Matas (Junts), Pau Avellaneda (Crida), Joan Carles Torres (En Comú Podem), Gabriel Fernàndez (ERC), Carmel Montllor (PSC), Joan Garcia (Cs) i el moderador de la taula rodona, el periodista i director de l’iSabadell, Jordi de Arriba. Autor: David Jiménez.