Les properes eleccions municipals es presenten com a delicades per a l’independentisme. Després del fracàs del procés sobiranista, està atomitzat i desmobilitzat. A més s’hi suma un nou actor polític, Aliança Catalana, ja present al Parlament, amb enquestes ascendents i que es presentarà a les principals viles i ciutats catalanes (per suposat, també a Sabadell). Després de deixar el seu partit al setembre, l’exportaveu d’ERC a l’Ajuntament, Gabriel Fernàndez, planteja reagrupar forces per no perdre més llençols a la bugada. Des de l’entitat que patrocina, Gent de Sabadell, insisteix que es donen les condicions per tenir un acord entre Junts, Alhora, MEScat i el partit municipalista Identitat Sabadellenca. És més: hi veu voluntat.
Fernàndez i Gent de Sabadell van anunciar converses amb la resta de l’independentisme a finals de l’any passat. No hi ha participat d’entrada ERC, de qui Fernàndez va sortir denunciant-ne un gir polític. Els republicans -tres regidors al 2023; ara dos per la marxa de Fernàndez- li segueixen reclamant que torni l’acta que va obtenir amb la seva sigla. No passarà. La credencial és personal i la mantindrà fins al final del mandat, més en clau de precampanya. La Crida -tres regidors ara- s’ha assegut a la taula però no es mostren interessats en la proposta.
Al marge de l’operació queda per suposat Aliança Catalana, ascendent a les enquestes. No obstant, el partit de Sílvia Orriols es presentarà a Sabadell. A les eleccions al Parlament de 2024 ja van tenir un 2,6 per cent de vots a la ciutat. No obstant, cal recordar que a les municipals cal arribar al 5 per cent per obtenir representació.
Identitat Sabadellenca; Alhora…
Gent de Sabadell sí veu opcions amb altres partits com la Identitat Sabadellenca d’Amadeu Papiol (cap de llista del PDeCat l’any 2023; 0,53% de vots), o Alhora, amb poca militància local però un cert coneixement de marca pel seu líder, Jordi Graupera. Van tenir un 0,43 per cent de vots a les autonòmiques de 2024 a Sabadell.
L’instrument MEScat
També han dialogat amb MEScat-Independentistes d’Esquerres. La formació va sorgir la passada tardor de la fusió d’Acció per la República i el Moviment d’Esquerres, on van anar a parar alguns dirigents sobiranistes del PSC com l’exconsellera Marina Geli o Ferran Mascarell. MEScat està representat ara al màxim nivell pel diputat de Junts per Catalunya al Parlament Agustí Colominas. El partit pot tenir pes en tota l’operació, ja que és una formació política independent però ja integrada orgànicament dins l’òrbita de Junts per Catalunya. Vindrien a representar el sector progressista de Junts.
El passat mes de novembre es van presentar, i no hi van faltar ni Gabriel Fernàndez ni Carme Garcia. Segons diverses fonts, MEScat pot ser la plataforma d’aterratge de Fernàndez a Junts. I és que Gent de Sabadell és una entitat, no un partit, i no es pot presentar a les eleccions. En tot cas, a l’espera de nous moviments, Gent de Sabadell assegura que les converses mostren com “una candidatura conjunta pot transformar l’escenari de Sabadell i l’escenari d’un futur engrescador, amb unes expectatives diferents, per traslladar esperança a tota la gent independentista de Sabadell que avui pot sentir-se òrfena i no saber què votar si arriben les eleccions”. Així ho creu la presidenta de l’entitat, Carme Garcia, exdiputada al Congrés per ICV, exregidora a Sabadell i fa uns anys consellera del Consell de la República de Carles Puigdemont.
Junts i Fernàndez; Fernàndez i Junts
La baula clau de l’operació Gent de Sabadell, no obstant, és Junts per Sabadell -dos regidors al 2023-, enfangada en una lluita interna amb el seu portaveu a l’Ajuntament, Lluís Matas. El partit li ha demanat que entregui l’acta, cosa que no pensa fer. La setmana vinent acaba el termini que li van donar. El més possible és que en les properes setmanes o mesos tot acabi en un procés d’expulsió de la militància, i la dissolució del grup municipal.
Ara com ara, la batalla interna no deixa joc al partit de Carles Puigdemont a col·locar-se en el tauler preelectoral sabadellenc. No obstant, el temps passa i falta poc més d’un any per a les municipals. Junts ha de passar de pàgina i moure fitxa. Els juntaires tenen els drets electorals, la marca i el 8,12 per cent de vots de les municipals de 2023. I per altra banda l’oferta de Fernàndez sobre la taula, a la que no s’han tancat ni en públic ni en privat. L’entorn de Matas ja dona per fet que el candidat de Junts és Gabriel Fernàndez. L’instrument MEScat pot ser la fórmula.
