Junts per Catalunya fa bandera de l’enduriment legislatiu contra la multireincidència aprovat al Congrés dels Diputats. La formació independentista va ser la primera en proposar el canvi de norma i s’ha llençat a explicar-ho. Aquest dijous, en aquesta línia, ha visitat Sabadell la diputada Marta Madrenas, qui va ser la ponent juntaire al projecte de llei. És el segon cop en dues setmanes que dirigents nacionals juntaires redunden el missatge a la capital vallesana.
Enmig de la batalla campal que tenen la direcció local juntaire presidida per Francesc Baró i el portaveu municipal a l’Ajuntament, Lluís Matas, ha aterrat Madrenas a l’Espai Àgora de Sol i Padrís per parlar de multireincidència. I és que, malgrat les batusses i tumults locals, els juntaires intenten obrir el marc i volen fer bandera del canvi normatiu contra la reiteració delictiva en un context preelectoral on els apreta Aliança Catalana. La direcció local va portar fa no gaires dies el senador Eduard Pujol també a Sabadell en la mateixa clau i ara ha duplicat l’aposta amb Madrenas.

Madrenas, que va ser alcaldessa de Girona entre 2017 i 2023 -després de Carles Puigdemont a la ciutat-, ha assegurat que la nova llei dona instruments als ajuntaments. Fins ara “els jutges no tenien eines per fer res més” en furts de poca quantia, inferiors a 400 euros. I al final els delinqüents detinguts per la policia entraven per la porta de detinguts als jutjats i sortien per la principal. Un cop i un altre. Madrenas considera que els tribunals també guanyaran pes a l’hora de combatre la multireincidència, un dels elements que més sensació d’inseguretat causa entre la ciutadania. Explica que els delinqüents -sovint insolvents- ara podran entrar a la presó a partir de la tercera condemna, al marge de la quantia d’allò furtat. A més, els ajuntaments es podran personar als procediments, podran aportar proves i demanar ordres d’allunyament a barris o a tot al municipi. La llei també protegeix més els telèfons mòbils, ja que incrementa les penes en cas de furt a un mòbil a la primera.
El tràmit de la nova llei
Junts per Catalunya va impulsar al Congrés la norma, que en realitat és un canvi del Codi Penal. Va estar encallada durant més d’un any però es va reactivar la passada tardor després que la formació de Puigdemont trenqués relacions amb Pedro Sánchez i donés per bloquejada la legislatura. La norma es va aprovar fa unes setmanes amb els vots del PSOE, PP, Vox i PNB. Ara s’està tramitant al Senat. Si la cambra alta no toca res, la llei entrarà en vigor en les properes setmanes. Si hi ha algun retoc, haurà de tornar a la cambra baixa per aprovar-se definitivament abans de l’estiu.
Prop de 3.000 furts a l’any; una dotzena de multireincidents
Durant l’any 2025 es van denunciar 2.946 furts a Sabadell. Una xifra similar, gairebé la mateixa, que l’any 2024, quan se’n van denunciar 2.959. Segons dades de l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés (PSC), els cossos policials tenen identificats una dotzena de delinqüents multireincidents a la ciutat. Farrés, com Madrenas, espera que l’enduriment del codi penal ajudi a retirar de circulació alguns delinqüents de les ciutats.



