L’Audiència de Barcelona ha dictat sentència sobre la darrera peça del cas Mercuri que va arribar a judici. És la coneguda peça de Sitjas Motor, que va fer seure en la banqueta dels acusats a diversos empresaris i antics càrrecs públics. El tribunal ha condemnat Melquíades Garrido, l’empresari Antoni Sitjas i el seu assessor comptable per falsedat en document mercantil. La majoria d’acusats, no obstant, han estat absolts. Entre ells, l’extinenta d’alcalde de Manuel Bustos i actual responsable d’Educació al Vallès, Montserrat Capdevila, a qui s’acusava de tràfic d’influències per uns fets de l’any 2011.
Segons ha fet públic el TSJC en un comunicat, s’ha absolt Garrido del delicte de tràfic d’influències, com també a Montserrat Capdevila, regidora a l’època, el càrrec de confiança Xavier Izquierdo i el treballador municipal Josep Abellán, entre altres. La sentència, de prop de 150 pàgines, encara no és ferma i es pot presentar recurs d’apel·lació en un termini de 10 dies.
Falsedat en document mercantil
El tribunal només dona per provat el que van reconèixer tant Garrido com Sitjas i el seu assessor en la confessió a l’inici de la vista oral. Sitjas va fer unes obres d’ampliació del seu concessionari sense factura. Quan l’Ajuntament es va adonar a través d’una inspecció de l’Impost d’Activitats Econòmiques, Sitjas i Garrido van mirar de falsejar-la. “Vaig voler regularitzar una factura sense mala intenció”, va dir Garrido al judici. Amb bona o mala fe, va ser un “procediment desastrós” que va portar a judici càrrecs públics i empresaris privats.

Amoïnat per la inspecció, Garrido va explicar el cas a Capdevila, llavors tinenta d’alcalde, qui ho va derivar a altres funcionaris. Ella va justificar la trobada com una gestió de “cortesia“. Després es va despreocupar del cas. Els Mossos, que van fer la investigació policial, i tenien en el punt de mira a Garrido, van assegurar al judici que la gestió amb Capdevila va desencadenar tràfic d’influències dins la corporació, ja que la petició de Garrido va passar a altres treballadors municipals. Sigui com sigui, no s’ha provat el delicte.
Tres mesos de presó
A Garrido, ja condemnat per tràfic d’influències en una peça anterior del cas Mercuri, se li aplica un atenuant de dilacions indegudes -no la confessió malgrat el seu al·legat final– i se’l condemna a tres mesos de presó i tres mesos de multa, a raó de 10 euros diaris. 900 euros en total. La sentència aplica a Sitjas i al seu assessor comptable atenuants per confessió i també per dilacions indegudes. En total, se’ls condemna a una pena d’un mes i 16 dies de presó, que serà substituïda per una pena de 92 dies de multa a raó de sis euros diaris, i a dos mesos de multa a raó de sis euros diaris per responsabilitat personal subsidiària en cas d’impagament.
Quines penes es demanaven?
Les acusacions -Anticorrupció, el propi Ajuntament com a acusació particular i la plataforma Sabadell Lliure de Corrupció com a acusació popular- assenyalaven dos tipus de delictes. Per una banda la falsificació documental iniciada per Sitjas i el seu assessor comptable per justificar unes obres al concessionari. Per l’altra banda el tràfic d’influències dins l’Ajuntament. A banda i banda hi havia la figura de Melquíades Garrido, president del Gremi de Constructors i oncle de l’alcalde Manuel Bustos. S’arriscava a un any i cinc mesos de presó i 3.500 euros de multa. Per a Sitjas i Caballero, Anticorrupció demanava multa de 1.520 euros per falsedat documental. Per a Capdevila, el càrrec de confiança Xavi Izquierdo i el funcionari Josep Abellán, demanava un any de presó, 2.000 euros de multa i inhabilitació de tres anys. Per als funcionaris de l’Agència Tribuntària municipal Josep Teixidó i Pilar Saura es demanaven un any i set mesos d’inhabilitació per a càrrec públic. L’acusació contra Carles Adrobau, fill de Josep Adrobau (qui va emetre la factura falsa finalment per solucionar l’assumpte) es va retirar perquè Adrobau pare va morir l’any 2013.
La sentència deixa en l’oblit tota la branca de presumpte tràfic d’influències dins l’Ajuntament i només dona per provada la falsificació documental de Sitjas, Garrigo i l’assessor comptable, això sí, limitada a l’àmbit mercantil.
Capdevila celebra l’absolució
L’exregidora Montserrat Capdevila ha celebrat l’absolució en una entrada al seu bloc personal: “han estat més de 14 anys en què s’ha posat en dubte la meva honorabilitat, en què he estat objecte de judicis públics injustos i, en alguns casos, de desqualificacions personals que avui es demostren sense fonament […] aquesta resolució hauria de comportar una rectificació per part d’aquells que han contribuït a generar dubtes o a danyar la meva reputació. Per dignitat institucional i personal, és exigible aquest exercici de responsabilitat. Igualment, caldrà avançar en la restitució del reconeixement professional i personal que s’ha vist afectat al llarg d’aquests anys”.
