Foto portada: Marta Farrés, al ple de juliol. Autor: David B.

Farrés a ERC: “per què van vetar un acord que portava més de 200 milions a la nostra comarca?”

  • Pluja torrencial de crítiques (PSC, Cs, Junts, Cambra) als republicans per esborrar-se de l’acord a tres bandes de la B-40.
  • Fernàndez (ERC): “certs sectors de la ciutat s’han alienat contra Esquerra. No passa res: tenim esquena”

L’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, ha acusat la secció sabadellenca d’Esquerra Republicana de vetar l’acord a tres bandes (Estat, Generalitat i ajuntaments afectats) que desencallava la Ronda Nord. Segons Farrés la pressió dels republicans sabadellencs va forçar que la Generalitat no signés un acord al qual s’havien compromès. El portaveu republicà a l’Ajuntament, Gabriel Fernàndez, desmenteix aquest extrem.

“Era un acord que ens havia costat dos anys. Estava pactat fins i tot el cartell però hora i mitja abans de l’acte algú va trucar Ricard Font [secretari general de Vicepresidència i Territori, el número 2 del vicepresident Puigneró, de Junts]. Algú que va tenir responsabilitats importants en aquest ajuntament [sense dir-ho s’intueix que l’exalcalde, exdelegat del Govern i ara diputat Juli Fernàndez]. Expliquin perquè ERC Sabadell va parlar amb el president de la Generalitat perquè donés l’ordre al vicepresident de no venir. Per què van vetar un acord que portava més de 200 milions d’euros a la nostra ciutat i la nostra comarca?”.

La intervenció de Farrés ha estat el punt culminant d’un debat, al voltant de les infraestructures, on Esquerra ha escoltat crítiques a tort i a dret. Segons Farrés s’ha posat en risc un acord difícil, que complia el Pla Específic de Mobilitat del Vallès, generava la Ronda Nord, es dissenyava des de Catalunya i es pagava des de Madrid. Un pacte que tenia el consens de tots els governs, les patronals, els ajuntaments i els sindicats majoritaris.

“ERC coneixia l’acord. No poden dir que s’ha fet a les seves esquenes. Estan mentint. Nosaltres hem negociat amb la Generalitat com a Govern, amb Territori [conselleria de Junts]. Però com sabem que no es parlen gaire entre vostès [entre ERC i Junts], vam frenar l’acord perquè s’ho havien de parlar. Vam decidir esperar. Quan ens van dir que ‘tothom aguanta’, el vam anar a presentar. Una hora i mitja abans Ricard Font estava venint a presentar-lo. Venia amb el cotxe. I algú el va trucar. Són vostès qui han d’explicar perquè”, ha insistit Farrés.

Farrés s’ha pronunciat amb una inusitada duresa contra els republicans, acusant-los de boicotejar el progrés de la ciutat, no només en infraestructures sinó en tot el que poden. L’acord de la B-40 (que ja no seria B-40 si la fa la Generalitat) acord es va presentar, amb la presència de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i els alcaldes de Terrassa, Sabadell i Castellar. Però sense la rúbrica de la Generalitat no té recorregut.

El portaveu municipal de Junts, Lluis Matas, ha validat aquesta tesi: “El departament de Territori és de Junts. I sé el que va passar. La infraestructura la va vetar ERC. Exigeixo a ERC Sabadell i ERC al Govern de Catalunya, i al president de la Generalitat, que deixi de fer d’oposició i que pensi en clau Govern. Deixin anar les cordes que els lliguen amb la Crida, que els fan petits i irrellevants”.

Farrés i Gibert, des del PSC, Hernández des de Ciutadans, Matas des de Junts o el president de la Cambra de Comerç, Ramon Alberich, han acusat ERC amb duresa. “Sabadell té un problema i es diu Esquerra”, ha convingut el portaveu socialista, Pol Gibert. “Quan han de passar coses importants per la nostra ciutat, treballen per vetar-les”, ha repetit Farrés. Des de Ciutadans, Hernández ha assegurat que a Catalunya passen coses inèdites a l’Europa occidental. Un cas d’estudi: “L’independentisme demana històricament que la Generalitat dissenyi una obra com vulgui però que la pagui l’Estat. Ara que es comprometen a fer-ho tal qual, hi estan en contra. La Generalitat, amb ERC i Junts, aprova un document: el Pla Específic de Mobilitat del Vallès. Quan es concreta, hi estan en contra. A Sabadell ERC diu que està a favor de la Ronda Nord. Quan es concreta, hi estan en contra. Com pensen treure vehicles de la Gran Via? Quina és la seva alternativa?”.

“No ho entenem. Cal treballar per salvar aquell acord”, s’ha lamentat el president de la Cambra de Comerç de Sabadell, Ramon Alberich, que ha intervingut al ple per primera vegada. “Els ciutadans silenciosos, que no fem soroll ni celebracions pírriques, també volem prosperitat. Cal resoldre la situació de bloqueig que s’ha creat de nou des del 10 de juny”, ha insistit.

Fins i tot la Campanya Contra el Quart Cinturó, a través de Manel Cunill, que lidera l’oposició al projecte de la B-40, ha valorat sense duresa aquell principi: és un “canvi” d’escala de la via. L’Estat deriva el controvertit projecte “a una escala més local”. Això sí, Cunill sosté que el veritable problema de la mobilitat està a l’AP-7 i no tant a la banda nord del Vallès.

Fernàndez: “no hem variat de posició”

En la seva defensa, el portaveu republicà, Gabriel Fernàndez, ha desmentit el presumpte veto, tot acusar Farrés de no buscar el consens. “Nosaltres no hem canviat la nostra posició històrica. Si algú vol consens, l’ha de treballar”, insisteix, i manté que cal la Ronda Nord (la connexió de la Ronda Oest amb la carretera de Castellar) però sobretot inversions en transport públic. De la nova connexió entre Sabadell i Terrassa no en volen ni sentir a parlar malgrat que el Pla Específic de Mobilitat del Vallès que va aprovar la Generalitat preveu la via. “Tenim tres connexions per carretera amb Terrassa i no ens cal una quarta; el que cal és millorar les que ja tenim”, ha dit. Fernàndez ha insinuat una mena de conxorxa contra Esquerra:

“Certs sectors de la ciutat s’han alineat per malparlar d’Esquerra. Avui sabíem al que veníem al ple. No passa res: tenim esquena”. El republicà ha reptat Farrés a fer un cara a cara “en igualtat de condicions i amb llums i taquígrafs” sobre infraestructures o genèric.

El debat sobre el Quart Cinturó i els seus múltiples derivats (a tall d’exemple: B-40, Ronda del Vallès, Ronda Sabadell-Terrassa o Ronda Nord, cada nom amb matís diferent, amb partidaris i detractors canviants, des del sí a qualsevol cosa al no a qualsevol proposta) ha arribat al ple de la mà del PSC i de Junts per Sabadell. Les dues formacions han proposat no una sinó dues mocions “complementàries”. Un sol debat de més d’una hora i mitja per dues mocions, però dues votacions amb resultat idèntic. Les dues s’han aprovat amb 16 vots a favor (PSC, Cs i Junts), l’abstenció de Marta Morell i el vot contrari d’ERC i la Crida.

La portaveu de la Crida, Nani Valero, ha assenyalat en relació a aquesta ‘sociovergència’ que “Dios los cría y ellos se juntan”, ha qualificat la moció “d’oportunista” i ho té més que clar: “li diguin com li diguin té un nom i es diu Quart Cinturó”. La Crida vol solucions en tren a la mobilitat. Toleren la Ronda Nord “sempre i quan vagi acompanyada de la solució ferroviària”. Ni parlar-ne de la nova “autopista” Sabadell-Terrassa. Per la seva banda, Marta Morell ha considerat “antiquat” el debat: “les solucions de sempre”.

Foto portada: l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, al ple de juliol. Autor: David B.

Comments are closed.