El ple municipal ha aprovat iniciar el procediment per concedir la Medalla de la Ciutat a títol pòstum a l’activista i exmonjo de Montserrat Aureli Argemí Roca, sabadellenc que va morir la passada primavera. El ple ha donat llum verda al tràmit amb l’únic vot en contra de Vox, qui ha criticat que es doni la Medalla de la Ciutat a un “conegut separatista”. “No cal estar d’acord en tots els plantejaments per veure que Aureli Argemí va fer una gran aportació”, ha reblat el primer tinent d’alcaldessa, Eloi Cortés.
Argemí va morir el passat mes d’abril amb 88 anys. Va fundar i va ser president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i Nacionals (CIEMEN). Va néixer a Sabadell l’any 1936, es va llicenciar en Teologia a Roma, i va ser monjo de Montserrat. Durant la seva etapa monàstica, Argemí va formar part de la comunitat de Cuixà a la Catalunya Nord i va ser secretari de l’Abat Escarré en el seu exili (1965-1968). El 1974 va fundar el CIEMEN, entitat amb seu a Barcelona que defensa els drets col·lectius dels pobles. El 1985 va deixar la vida monàstica per dedicar-se plenament a l’activisme polític a favor de l’autodeterminació dels pobles i dels Països Catalans. Va ser promotor de la Declaració Universal dels Drets Col·lectius dels Pobles (1990) i de la Declaració Universal dels Drets Lingüístics (1996). Va defensar la pau fundada en el respecte als drets inalienables dels pobles, i ha treballat per la cooperació internacional al desenvolupament.El 2016 va rebre la Creu de Sant Jordi i també va ser distingit amb la Medalla d’Or de Barcelona.
El passat 17 d’abril la Junta de Portaveus va aprovar el reconeixement de la ciutat a Argemí amb un carrer al seu nom, i la Medalla de la Ciutat a títol pòstum. Ara s’ha donat llum verda al tràmit amb els 25 vots a favor (PSC, ERC, Crida, SECP, Junts i PP) i dos en contra de Vox.
Foto portada: Aureli Argemí. Autor: cedida.