ISabadell.cat
Llum verda al projecte del macroaparcament del Passeig

Pas endavant en el llarguíssim tràmit que ha d’acabar, algun dia, amb un nou macroaparcament sota el Passeig de la plaça Major i el Passeig Manresa. El ple n’ha aprovat l’avantprojecte i les línies mestres del contracte al ple amb les habituals crítiques de l’oposició. Fa cinc anys i mig que l’Ajuntament el va comprar per 4,8 milions d’euros. Ara s’ha aprovat l’expedient de contractació de la concessió.

L’Ajuntament opta per la via del concurs públic i la gestió externa. L’empresa que el guanyi gestionarà el macroaparcament de 500 places durant 40 anys. A canvi haurà d’assumir el que va pagar l’Ajuntament l’any 2019 més el cost de l’obra. En total prop de 10 milions d’euros. A més haurà de pagar un cànon de 200.000 euros a l’any.

Què s’ha de fer?

Caldrà unificar l’actual aparcament sota la plaça del doctor Robert –Saba el gestiona i serà indemnitzada amb uns 600.000 euros per rescatar abans de temps el contracte- i tancar els accessos de la Casa Duran i del carrer del Sol per fer-ne de nous, d’entrada al carrer de la Salut (a la plaça de l’Àngel) i de sortida al Passeig Manresa, on fa una dècada hi ha una fantasmagòrica rampa sense ús.

Sortida de l'aparcament pel carrer del Sol, que serà tancada per fer el macroaparcament. Autor: D.Jiménez.
Sortida de l’aparcament pel carrer del Sol, que serà tancada. Autor: D.Jiménez.

L’equip de govern (PSC i Junts) i també el PP han donat suport al tràmit. L’oposició d’esquerres ha votat en contra amb els arguments habituals. Consideren un contrasentit (“un despropòsit”, ha dit l’anticapitalista Oriol Rifer) obrir un macroaparcament al bell mig del que ha de ser la Zona de Baixes Emissions. Ho consideren una proposta antiga, que va en contra de la qualitat de l’aire i, especialment ERC, tampoc estan a favor del model de gestió. Els republicans volien que el gestionés l’empresa pública VIMUSA amb preus de zona blava, com va aprovar-se al ple en una moció l’any 2021.

Però el govern opta per la via de la gestió externa perquè, asseguren, farà que tota la inversió vagi a càrrec d’una empresa privada. El govern ha marcat als plecs els preus màxims que l’operador podrà imposar, que podran ser retocats a la baixa pels licitadors.

Entrada a l'aparcament pel carrer de la Borriana, que serà tancada. Autor: D.Jiménez.
Entrada a l’aparcament pel carrer de la Borriana, que serà tancada. Autor: D.Jiménez.

D’altra banda s’han desestimat totes les al·legacions presentades anteriorment i s’ha acabat d’ajustar la quantia del rescat a Saba: 623.000 euros.

El debat ha estat precedit per una intervenció del president de l’ADENC, Joan Carles Sallas. L’ecologista ha vaticinat i desitjat a la vegada que la licitació quedi deserta. Creu que als operadors privats no els sortiran els números. “Seria una mostra de justícia poètica per un projecte sense cap ni peus”, assegura.

I quan estarà acabat?

Malgrat l’aprovació del projecte i del concurs públic, l’inici de les obres encara està llunyà. Segons el darrer calendari, s’espera que les obres comencin al llarg de l’any vinent. Un cop comencin, l’expedient dona 18 mesos, un any i mig, per tenir-les acabades. Es preveu que pugui funcionar al llarg de l’any 2028.

Vapor Turull

Segons ha reiterat el tinent d’alcaldessa d’Urbanisme, Adrián Hernández (PSC), quan s’acabin les obres s’obrirà un procés per reduir de forma “substancial” el nombre de places d’aparcament de zona blava al Vapor Turull, que haurà de recuperar l’ús que té al planejament urbanístic: zona verda. La regidora del PP, Cuca Santos, s’ha mostrat contrària a la supressió d’aquesta zona de macroaparcament, en la que dormen -de franc- desenes de vehicles de veïns del centre de Sabadell cada nit.

Foto portada: la rampa d’accés al futur macroaparcament, que en serà la sortida, aquest dilluns. Autor: D.Jiménez.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa