La Ronda Oest, oficialment C-58C, entre Ca n'Oriac i Can Llong. Autor: ACN.

Tancat l’acord sobre la B-40

  • L’acord se signa en termes similars als que no es van poder signar fa tot just un any
  • La Generalitat determinarà el traçat definitiu i el nombre de carrils; l’Estat pagarà les obres.

La Generalitat i el govern espanyol han arribat finalment a un acord sobre el perllongament de la carretera B-40 entre Terrassa, Sabadell i Castellar. Segons ha publicat La Vanguardia aquest diumenge, el pacte inclou no només aquesta via sinó també la transferència a Catalunya de 914 milions per executar diverses millores en infraestructures viàries i ferroviàries, entre elles, la reivindicada connexió entre Rodalies i FGC a Sant Cugat. L’acord se signarà aquesta setmana. Es tracta d’un protocol d’intencions. Que es faci realitat o no quedarà pendent dels resultats de les eleccions generals de finals de mes.

Aquesta quantitat és un pacte al qual ERC va arribar amb el PSOE a canvi d’aprovar pressupostos generals de l’Estat i que la consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ja va avançar el passat 20 de juny que s’havia aconseguit. La previsió és que tant l’acord de la B-40 com la transferència se signin el mateix dia.

Què serà la B-40?

Fonts del govern català concreten que la B-40 no serà una via d’alta capacitat. És a dir, serà una carretera i no una autovia. Qüestions com el traçat definitiu i la quantitat de carrils per sentit el determinarà el Govern. Es limitarà al tram entre les dues capitals vallesanes (arribant fins al límit amb Castellar). I es pagarà íntegrament amb pressupost estatal i no de la disposició addicional tercera de l’Estatut, com volia el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. El tram Sabadell (o Castellar) i Granollers del Quart Cinturó, històricament defensat per les patronals, les formacions de dretes i el PSC, en quedarà fora.

En quant als traçats caldrà veure com es passa pel nord de Sabadell, quin és el mètode de construcció, com es connecta amb la carretera de Castellar i especialment quina és la nova connexió que es proposa amb Terrassa i per on passarà.

Altres obres

A banda d’aquesta via, s’ha previst l’execució d’obres a les carreteres C-32 al Maresme, als accessos de l’AP-7 i l’AP-2 i a l’N-260, que recorre els Pirineus des de l’Aragó fins a l’Empordà, així com nous intercanviadors entre els serveis de Rodalies de Catalunya i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Sant Cugat del Vallès, mort reclamat per la plataforma FEM Vallès. El traspàs acordat suma 914 milions, dels quals 384 seran per a la C-32, 250 per a l’AP-7 i l’AP-2, 260 per a l’N-260 i 20 per a l’intercanviador Rodalies-FGC.

El protocol, però, encara no té la firma de cap dels membres dels dos governs, que està previst que el rubriquin aquesta setmana, abans que comenci la campanya electoral. Es parla de ‘protocol’ i no de conveni. És a dir, és la forma habitual d’una declaració política sense efectes jurídics. És a dir, que l’execució del protocol quedarà sobretot pendent del futur govern espanyol sorgit de les urnes de finals de juliol.

Foto portada: la Ronda Nord de Sabadell, oficialment C-58C, entre Ca n’Oriac i Can Llong. Autor: ACN.