- La combinació de comerç quotidià i equipament per a la persona fan de Ca n’Oriac un model “inspirador”.
- L’ocupació de locals a l’avinguda de Matadepera és més elevada que en els centres d’alguns ciutats.
L’Observatori de Centres Urbans de la Fundació Comerç Ciutadà estudia el model i hàbits comercials de mitja dotzena de ciutats. Després d’una prova fa quatre anys, ara tenen una nova incorporació: el barri de Ca n’Oriac, a través de l’associació de comerciants Ca n’Oriac Comerç, qui s’ha sumat per tenir dades. Les primeres indiquen que la zona manté el pols, molt centrat en la proximitat comercial, amb algunes senyes d’identitat pròpies.
Ca n’Oriac i especialment la seva principal artèria, l’avinguda de Matadepera, va tenir el sobrenom de la petita Andorra durant els anys 90. Alguna cosa queda d’allò a l’ADN comercial del barri, molt centrat en la quotidianitat però amb elements propis de centre urbà. L’entitat va censar una àrea de 3.000 metres i 360 locals. Hi haurà resultats cada sis mesos.
Alta ocupació
De fet l’Observatori de Centres Urbans destaca especialment dos aspectes. Per un costat, l’alta ocupació de locals, “de primer ordre” fins i tot més alta que els centres d’algunes ciutats, amb una densitat pròpia de centre urbà.
El 87 per cent dels locals comercials del barri estan ocupats, amb una mica més de 9 botigues cada 100 metres. Òbviament, aquí l’avinguda de Matadepera fa de tractor comercial del barri. Malgrat que molts comerciants han tancat, sobretot per jubilació, hi ha relleu i poques persianes abaixades a la zona.
Quotidianitat reforçada
El model comercial del barri ha esdevingut bàsicament cap a la proximitat: supermercats, fruiteries, fleques, farmàcies o estancs. El 18 per cent dels comerços del barri responen a aquest criteri. Però, i aquí un fet diferencial, aquest model es veu reforçat amb establiments més propis de centre urbà, com botigues de roba i complements, sabateries, joieries o òptiques.
“Aquesta barreja de botigues quotidianes i d’equipament a la persona fan que el model comercial de Ca n’Oriac sigui excepcional i excel·lent a la vegada i fins i tot inspirador per a molts altres barris de Catalunya perquè permet servir al barri, omplir carrers, crear comunitat i espais de socialització”, apunten des de l’Observatori de Centres Urbans.
La compra del dia a dia però reforçada es repeteix també pel que fa als serveis: hi ha més perruqueries, locals d’estètica i gimnasos del que és habitual, sense arribar però a la dotació de serveis financers, tècnics o legals d’un centre urbà.

Els resultats fan concloure que la vitalitat del barri no es pugui dissociar del comerç. Dit d’una altra manera: el barri necessita que el comerç urbà continuï sent important per tenir vitalitat.
Restauració “per al dia a dia”
En quant a la restauració, l’oferta de bars i restaurants ocupa el 15,71 per cent dels locals del barri. Una xifra per sota de la que hi ha al centre de Sabadell (el 18,61 per cent) o de la mitjana dels municipis que formen part de l’observatori (16,56 per cent).

A més, es tracta d’una oferta més del “dia a dia” que no pas de restaurant, que s’està concentrant en els darrers anys al centre de la ciutat. L’Observatori considera que la tendència de la restauració al barri ara és més cap a l’estabilitat que no pas cap al creixement.
Informació relacionada:
- El centre de Sabadell continua sent eminentment comercial.
- Tot sobre l’Observatori de Centres Urbans.
Foto portada: un establiment a l’avinguda de Matadepera, principal artèria de Ca n’Oriac, el passat divendres. Autor: Xavi Cano.
