Foto portada: un establiment de la Rambla de Sabadell, aquest divendres. Autora: Lucía Marín.

La tradició (més que no la pràctica) de l’inici de rebaixes d’estiu

No fa tants anys hi havia dues grans dates marcades a foc en el calendari comercial: 7 de gener, inici de les rebaixes d’hivern, i 1 de juliol, inici de les rebaixes d’estiu. Aquest costum s’ha perdut per la liberalització de les rebaixes però la crisi inflacionista actual torna a posar d’actualitat el període per comprar productes, més o menys de primera necessitat, al menor preu possible. Durant tot l’any però també ara.

Les grans marques, només cal passejar per la Rambla o per les plataformes en línia, fa setmanes que tenen les rebaixes en dansa, si és que el fast fashion no fa que durant tot l’any sigui possible comprar roba a preus molt similars als rebaixats. Però sigui com sigui la data de l’1 de juliol segueix sent sinònim de rebaixes. Aquests dies els carrers més comercials de Sabadell estan una mica més animats.

I és que el petit, i el gran, comerç comença aquest divendres una nova campanya de rebaixes “necessària”, però marcada per la incertesa davant l’increment sostingut dels preus. Entitats com PIMEComerç preveuen una “caiguda important del consum”, segons el seu president Àlex Goñi. Al cap i a la fi la inflació està suposant una pèrdua de poder adquisitiu i amb el mateix sou s’arriba a un 10 per cent de coses menys que fa un any, si es dona per bo l’Índex de Preus al Consum (IPC). Un altre factor no gaire positiu per la campanya de rebaixes és que les dues onades de calor han disparat ja al maig la venda de roba d’estiu i ha accelerat més que mai el canvi d’armari. És a dir, les vendes del juliol s’han pogut fer al maig o al juny.

No obstant, no tothom és pessimista. Altres operadors vaticinen una revifada de vendes a causa de la tradició de comprar a principis de juliol. També del clima social per recuperar la normalitat després de la pandèmia. La realitat és que, malgrat la inflació, seran les rebaixes menys pandèmiques dels darrers dos anys. Qui més qui menys també pensa en les vacances d’estiu. Només cal veure els preus dels allotjaments.

Foto portada: una marca de roba interior de la Rambla, aquest matí. Autora: Lucía Marín.