Les floristeries, en una cruïlla: resignació o adaptació en el Sant Jordi del confinament?

El 23 d’abril ens haurem de continuar quedant a casa. I no ens enganyem: sota aquest precepte, la diada de Sant Jordi perd tota la seva essència. Aquest any, els carrers no s’ompliran de color ni de lletres; ni de declaracions d’amor. No copsarem la il·lusió d’algun nou enamorat que passeja nerviós per trobar la rosa més bonica d’entre totes les parades de la ciutat, ni tampoc la serenitat d’aquell que la regala any rere any, sense excepció, i que espera la sempre emocionada reacció de qui la rep. 

Aquest any Sant Jordi es quedarà a casa, i el trobarem a faltar. Per molts catalans, el 23 d’abril serveix d’excusa per declarar l’amor, de qualsevol mena. En major o menor mesura, tots enyorarem vibrar amb l’entusiasme de qui regala una rosa, amb la joia de qui la rep o la sorpresa de qui no l’espera. I aquells que fan possible que tothom pugui gaudir d’aquest moment especial, els floristes, seran els grans perjudicats de la jornada. Les floristeries han d’afrontar com un dels dies econòmicament més prolífers de l’any està a punt d’arribar, i marxar sense fer gaire soroll. Davant d’aquesta situació, cal decidir: adaptació al Sant Jordi confinat o resignació i esperar temps millors?

Algunes floristeries d’arreu, també de Sabadell, han deixat clara la seva postura en un vídeo on totes sostenen que, per Sant Jordi, #ensquedemacasa. És a dir, tot i que es permet la venda a domicili dels productes de flors i jardineria, han decidit no posar en marxa cap servei de distribució, al·legant que la decisió neix del sentit de la responsabilitat. Així ho ha explicat el secretari de l’Associació de floristes de Sabadell i propietari de la floristeria Ortín, Josep Ortín, que assegura que “la majoria dels associats no vendran roses online” pel dia de Sant Jordi.

“És una decisió de cadascú, perquè està permès. Però nosaltres creiem que comporta un perill anar a repartir, tant pels clients, com pels repartidors, com per nosaltres”, ha declarat Ortín.

Tampoc vendran roses els professionals de la floristeria Caralt. El seu propietari, i president de l’Associació de floristes de Sabadell, Jordi Caralt, també insisteix en la idea que no fer-ho és la decisió que han pres la majoria de floristeries associades. “Respectem a la gent que vol treballar online“, ha explicat, “però creiem que és un risc”.

Campanya i venda online, i distribució a domicili 

L’altra cara de la moneda la constitueixen aquelles floristeries que, tot i estar convençudes que les vendes no seran ni de ben lluny les d’un Sant Jordi convencional, intentaran fer el possible per mirar de salvar-ne una part. Moltes estan fent ús de les xarxes socials per motivar la compra de roses. N’és un exemple Ronda Floristes, al barri de Can Llong. El seu propietari, Toni Pinyol, creu que malgrat la situació, “hem de mantenir la tradició”. Ells ja estan rebent els encàrrecs de les roses que el dia 23 repartiran a domicili. Segons assegura, ho faran “respectant totes les mesures de seguretat i d’higiene”.

“Hi ha qui diu que estem cometent una irresponsabilitat, però som autònoms, no hem rebut ajudes i continuem pagant els imposts”, ha explicat Pinyol. “Hem de començar a aprendre a conviure amb aquest virus”, ha insistit.

Per tant, el modus operandi d’aquesta i moltes altres floristeries que repartiran a domicili, serà deixar el producte a la porta dels clients, sense mantenir el contacte i amb guants, per prevenir el contagi. Tot i això, aquesta nova forma de treballar els limita. Tal com explica Pinyol, molts distribuïdors de complements no estan treballant. Per tant, hauran de vendre les molt tradicionals roses, tot i que “arreglades”; un producte que, d’altra banda, “sol ser el més demandat”.

En el mateix sentit parla Carlota Segalà, propietària de la floristeria que duu el mateix nom, que assegura que, tot i estar fent campanya a les xarxes socials, les vendes seran una cinquena part de les de cada any i que, a més, els productes seran més senzills: “roses vermelles, majoritàriament, i només tres o quatre models”. Tanmateix, Segalà no perd la il·lusió:

“Les roses són alegria; la gent s’emocionarà”, ha assegurat. “Sabem que és un Sant Jordi trist, amb morts i dols, però volem donar l’oportunitat de poder portar la rosa a casa dels nostres clients”, ha insistit.

Malgrat tot, professionals avisen que els encàrrecs s’hauran de fer amb antelació, perquè hauran de treballar sobre demanda. Així ho ha indicat Cefe Moreno, propietari de la floristeria Cefe Moreno, a Ca n’Oriac: “no comprarem moltes roses, perquè potser ens les mengem”. A més, ha insistit que la falta de roses d’importació, per la manca de moviments internacionals, “no augmentarà el seu preu de venda de les flors”.

Por i esperança 

Molts floristes auguren una rebaixa d’entre el 70 i el 90 per cent de les vendes de roses d’aquest any. En primer lloc perquè en molts casos seran els mateixos botiguers els que facin el repartiment a domicili, i això és una nova limitació.

“No serà una rua”, ha assegurat Pinyol. “A la nostra floristeria serem dues persones repartint”. Per tant, “no podrem fer 1.000 entregues, potser en fem 100”, ha explicat.

Alguns professionals, d’altra banda, expliquen que la societat encara té por, i comenten que bona part de la demanda ha disminuït a conseqüència del neguit de les persones que no volen arriscar-se a un contagi. Així i tot, hi ha floristes que veuen la celebració del dia de Sant Jordi, tot i que d’una forma molt poc convencional, com una oportunitat per fer brollar l’esperança entre la gent. “Han estat moments molt durs, i és el moment de donar-nos una alegria”, ha indicat Pinyol.

ERTOs, un problema afegit?

Aquesta és una discussió viva entre les diferents floristeries. Toni Pinyol, que treballarà online, creu que alguns floristes que han decidit no treballar el dia de Sant Jordi no ho han fet perquè tinguin més aguditzat el sentit de la responsabilitat, sinó perquè “són més grans”, i s’han acollit als Expedients de Regulació Temporal de l’Ocupació (ERTOs). Per tant, ara se’ls dificulta la tornada a la feina.

Una rosa groga, en una parada de Sant Jordi. Autor: David B.
Una rosa groga, en una parada de Sant Jordi. Autor: David B.

Jordi Caralt, de la floristeria Caralt, fa costat a aquesta hipòtesi. “Nosaltres som una floristeria gran, i els treballadors s’han acollit a l’ERTO” ha explicat. Tot i això, segons assegura, el principal motiu pel qual ha pres la decisió de quedar-se a casa no és aquest, sinó que percep un “alt risc” en la distribució de les roses. Gens d’acord s’ha mostrat el secretari de l’associació de floristeries, Josep Ortín, que entén que el fet d’haver-se acollit a un ERTO no té res a veure i que “quedar-se a casa és una qüestió de consciència”.

El canvi de data rep poca credibilitat entre els floristes 

Segons han informat el Gremi de floristes i el de llibreters de Catalunya, davant d’aquesta situació, han pactat implantar un extraordinari canvi de data: Sant Jordi passarà a celebrar-se el 23 de juliol. De les converses amb els diferents floristes, tanmateix, es percep molt poca esperança.

“El 23 de juliol les roses duraran dues hores al carrer, no els hi va bé la calor”, ha insistit Segalà. “Esperem que se celebri, però no serà el mateix”, ha afegit, per la seva part, Caralt.

El 23 de juliol pot ser una oportunitat per celebrar el dia de la rosa com és degut, però molts dels floristes prefereixen no arriscar-se. La situació és tan desconeguda com inestable; per tant, de moment han instaurat un servei de venda online, i al juliol “ja veurem”.

Foto portada: roses i llibres, el Sant Jordi de 2018 al carrer de Sant Antoni. Autor: David B.

Comments are closed.