Foto portada: un avió enlairante-se de l'Aeroport. Autor: David B.

L’Aeroport i la seguretat aèria: una convivència difícil

L’accident mortal aquest divendres a l’entorn de l’Aeroport de Sabadell no és el primer que es produeix al voltant d’aquesta infraestructura (més info: ‘Dos morts a l’estavellar-se una avioneta‘). De fet, el número d’accidents mortals i la presumpta manca de seguretat va estar a punt de provocar el tancament de la instal·lació l’any 2005, quan van morir sis persones en dos accidents a la tardor. 

L’Aeroport es va crear com a aeròdrom durant els anys 30 del segle passat però el creixement dels municipis limítrofs, sobretot de Barberà, Badia i Sant Quirze l’han deixat al bell mig d’una conurbació urbana de la que Sabadell també en forma part. Sense anar més lluny, Sant Quirze va créixer entre 1950 i l’any 2000 un 800 per cent en població.

La convivència entre els municipis limítrofs i la instal·lació no ha estat fàcil. Tampoc ha estat exempta d’accidents com el d’aquest diumenge.

  • L’any 1999 un pilot britànic que anava a participar en una exhibició aèria es va estavellar pels voltants de la pista de l’Aeroport davant un públic atònit.
  • El 8 de setembre de 2001 l’aterratge d’emergència entre l’hipermercat Alcampo i la C-58 va costar la vida, dies després, al pilot d’una avioneta publicitària que va tenir problemes de vol. Tenia 23 anys i els testimonis llavors van assegurar que l’avioneta era “ferralla volant”.
  • Quatre anys després, el 20 de setembre de 2005 un nou accident va provocar dos morts en ple casc urbà de Badia. Una avioneta es va estavellar en una plaça molt a prop d’un bloc de pisos. A alguns veïns els hi va anar de pocs metres. L’avioneta es dedicava a la fotografia aèria i va tenir problemes mecànics.
  • El 24 d’octubre de 2005 va haver-hi un accident d’avioneta en un descampat de Mas Duran, a Sant Quirze. L’avioneta va impactar contra la grua d’un edifici en construcció que no tenia permís d’Aviació Civil. Van morir quatre persones. Aquell accident va reobrir el debat sobre la seguretat de l’aeroport sabadellenc, amb els municipis de Sant Quirze, Barberà i Badia demanant-ne el trasllat tant de les escoles de pilot com de l’Aeroclub. L’ajuntament sabadellenc liderat per Manuel Bustos va tenir llavors una posició contemporitzadora. El moviment veïnal dels quatre municipis es va sumar a la campanya per tancar la instal·lació mentre que el món econòmic, amb especial força la Cambra de Comerç de Sabadell, defensaven la instal·lació. En ple boom urbanístic, l’accident va fer florir també com moltes de les noves construccions no complien els requisits de seguretat aèria, com senyalitzar les grues també de nit. De cop i volta, però després de quatre morts, van començar a aparèixer llums vermells al cel vallesà durant la nit.

Malgrat les taules de negociació entre ajuntaments, veïns i AENA i els compromisos presos en calent després dels darrers accidents mortals, l’aeroport de Sabadell va seguir. A partir de 2008, amb la crisi, el número de vols va caure en picat, i algunes escoles de vol van baixar la persiana, però des de fa ja alguns anys els vols recreatius s’han tornat a incrementar. Només cal passar una estona al parc de les Morisques de Sant Quirze per veure la quantitat d’avionetes que surten cada hora des de l’Aeroport.

Més info: ‘Los orígenes del Aeropuerto‘. 

Foto portada: un avió enlairante-se de l’Aeroport. Autor: David B.

Comments are closed.