Foto portada: vehicles sortint de l'aparcament de Doctor Robert pel carrer del Sol, aquest matí. Autora: Júlia Ramon.

10 claus sobre el projecte de l’aparcament unificat Passeig – Doctor Robert

  • Les obres començaran entre el 2022-2023 i acabaran, previsiblement, al 2024. El pressupost supera els quatre milions d’euros.
  • La problemàtica sortida del carrer del Sol i l’entrada del Pedregar estaran tancades per sempre.

L’aparcament del passeig Manresa ja té full de ruta: el pàrquing soterrat estarà actiu l’any 2024, segons els càlculs dels arquitectes i membres de l’Ajuntament, i s’unificarà al de la plaça del doctor Robert. Tot plegat, però, canviarà radicalment de forma. Els vehicles entraran per la plaça de l’Àngel i sortiran pel Passeig; a peu, s’hi podrà accedir a través d’aquests dos punts o per les escales actuals (al carrer del Sol i al carrer del Pedregar). El pàrquing, perquè només n’hi haurà un que haurà unificat l’actual i que hi ha sota l’estació dels FGC, es dividirà en dues plantes que acolliran prop de 500 places en total

Aquestes són les dades bàsiques de l’operació, amb alguns antecedents, que ha presentat aquest matí l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés.

1. L’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va construir entre els anys 2008 i 2016 la nova estació dels FGC ‘Sabadell Plaça Major’ al Passeig. A la primera i la segona planta es va construir el que podria ser un aparcament de vehicles, que no es va habilitar ni adequar. La concreció del projecte es va deixar per quan entrés en funcionament l’estació. Amb l’entrada en funcionament de la nova estació l’aparcament va entrar en una llarga negociació entre FGC i l’Ajuntament de Sabadell, que no va acabar amb cap acord.

2. L’Ajuntament, ja presidit per Marta Farrés, va comprar a finals de l’any 2019 el pàrquing sobre l’estació dels FGC per 4,8 milions. Però la caixa està buida. La nova empresa concessionària, que gestionarà els dos pàrquings, haurà d’invertir 4,5 milions d’euros per materialitzar el projecte. Almenys aquesta és la previsió del govern municipal.

3. Es tracta d’una nova infraestructura que comptarà amb 440 places de cotxe, 54 per a motocicletes, 14 places més per les persones amb mobilitat reduïda i 11 punts de recàrrega de vehicles elèctrics, com a mínim. Les 500 places es distribuiran en dues plantes, ambdues soterrades, que s’uniran a les del pàrquing de Dr. Robert.

4. Un dels canvis a tenir més en compte són els punts d’accés: s’entrarà per una nova entrada que caldrà fer a la plaça de l’Àngel, concretament darrere el punt de recollida de pneumàtica, i se sortirà pel passeig Manresa. Encara està per decidir si la sortida donarà al carrer Les Valls o seguirà recte per la Via Massagué. Tant en aquests dos punts, com en les entrades i sortides actuals, al carrer del Sol i al carrer del Pedregar, hi haurà escales per accedir als pàrquings a peu. L’entrada del carrer del Pedregar i la problemàtica sortida del carrer del Sol (cantonada Zara) seran clausurades.

5. Tot plegat convertirà el centre en una plataforma d’un únic nivell que integraria els dos passejos (Manresa i Plaça Major, el Racó del Campanar i la plaça del Doctor Robert). Cal tenir en compte que, abans de començar les obres en aquest pàrquing, l’Ajuntament reurbanitzarà el Passeig (més info: ‘Presentat al veïnat el projecte del nou Passeig de la plaça Major‘). Farrés ha assegurat que ambdós treballs seran compatibles i que l’única afectació serà la reconfiguració de l’amplada entre el Passeig i la plaça Dr. Robert per poder estendre els paviments de les noves plantacions d’arbrat del Passeig i del Racó del Campanar; previstes en l’esbós presentat al juliol.

6. A llarg termini, la unificació dels aparcaments ha de permetre avançar en les àrees per a vianants al centre de la ciutat. Així almenys ho ha sostingut sempre Marta Farrés: fins que no se solucionés el pàrquing volia ser molt cauta. Amb el pàrquing solucionat caldrà parlar de tota l’àrea llevant del centre de Sabadell: el futur del carrer de les Tres Creus, el nou carrer Indústria (mig de vianants l’any vinent), l’eix Narcís Giralt – Sant Joan – Doctor Puig i, com a plat estrella, del futur de la macrozona blava del Vapor Turull.

7. Per què fer un pàrquing ara? “Segurament, si ens preguntessin en aquests moments fer un aparcament a la plaça Doctor Robert perquè no el tinguéssim, la resposta seria que no”, ha reconegut l’alcaldessa.

“Però no podem viure d’esquena a un pàrquing que ja tenim i no ens mereixem les entrades i sortides que tenim en els carrers de vianants. Per tant, a partir d’aquí, el govern hem decidit buscar la millor utilitat a la ciutat”, creu.

8. Vocació comarcal. Facilitar l’arribada al centre amb vehicle privat i pacificar l’entorn dels passejos i de la plaça Major són els dos principals objectius d’aquesta reconfiguració:

“Si tu vols que les teves ciutats funcionin comercialment has de posar facilitats perquè la gent vingui. Per dins la ciutat ho tenim bastant complet amb la xarxa de transports públics (TUS, FGC i RENFE), però també cal que a la gent de fora que li diem que vingui, li puguem dir que vingui perquè és fàcil venir” ha explicat Marta Farrés.

9. Calendari? L’Ajuntament està negociant amb SABA (l’actual empresa concessionària de pàrquing Dr. Robert) el rescat del pàrquing de Passeig. De no arribar a un acord, acabaran als tribunals. En cas que el pla tiri endavant, es començarà amb la licitació i el concurs per les obres i la concessió; l’empresa guanyadora gestionarà els dos pàrquings, però també haurà de fer-se càrrec del pressupost. Les obres començaran a finals del 2022 o principis del 2023 i, si es compleixen els terminis, el nou aparcament unificat sota el Passeig serà una realitat al 2024.

10. Qui pagarà tot això? La intenció de l’Ajuntament és carregar tot el cost d’inversió, el cost que va tenir la compra de l’aparcament i el rescat a Saba a l’empresa concessionària perquè els sabadellencs no hagin de pagar amb impostos aquest aparcament. Només la inversió per aquestes obres ja puja a 4,5 milions d’euros. El rescat està en plena negociació.

Foto portada: Aparcament Passeig SABA. Autor: J. Ramon.