iSabadell.cat
La Zona de Baixes Emissions es posa en marxa; sense multes fins el desembre

L’Ajuntament posa en marxa la ZBE -la Zona de Baixes Emissions– el dilluns 15 de setembre. Durant els primers dos mesos i mig es farà una campanya informativa. A partir de l’1 de desembre -l’últim dia que permet la normativa- començaran les sancions, que poden arribar als 200 euros (amb 50 per cent de descompte si es paga de forma anticipada). No obstant, hi ha un llistat molt gran d’excepcions que aigualeixen el seu impacte. “Esperem no multar ningú”, ha dit l’alcaldessa, Marta Farrés, molt escèptica sempre amb les ZBE. Farrés ha assegurat que l’activen per imperatiu legal i tan tard com ha estat possible.

La implantació d’una zona de baixes emissions deriva de la llei estatal de Canvi Climàtic, de l’any 2021. És obligatòria per als 150 municipis amb més de 50.000 habitants. A Catalunya el llindar es va rebaixar fins els 20.000 habitants). Malgrat que ha estat liderada pel govern central del PSOE, l’executiu municipal s’ha mostrat molt escèptic amb la mesura, que considera que tindrà poca efectivitat, mentre que genera diferències socials, ja que les rendes més baixes són les que tenen els cotxes més antics, i per tant més contaminants.

En tot cas l’Ajuntament va aprovar la regulació de la ZBE l’octubre de l’any passat (més info: ‘Aprovada definitivament l’ordenança de la ZBE‘). Ara arriba l’hora d’aplicar-la.

ZBE: comença el 15 de setembre

Ja en el seu moment, l’alcaldessa, Marta Farrés, va presentar de la mà dels ajuntaments de l’Associació de Municipis de l’Arc Metropolità (Rubí, Granollers, Mollet, Terrassa, Martorell…) una àmplia bateria d’excepcions que obre molt el ventall dels vehicles que poden entrar dins la ZBE.

Foto portada: la Ronda Ponent, una La Ronda Ponent, zona limítrof de la ZBE. Autor: David B.
La Ronda Ponent, una de les fronteres de la ZBE. Autor: David B.

D’entrada, la Zona de Baixes Emissions només estarà en marxa els dies laborables de 7 a 20 hores. Per tant, els vehicles contaminants hi podran entrar sense problemes a la nit tots els dies de la setmana i també dissabtes, diumenges i festius. A banda, podran entrar-hi el vehicle tots els residents dins de l’àmbit o qui tingui una plaça de pàrquing. També els vehicles que hi entrin per motius laborals (taxis, cossos emergències, de serveis essencials, vehicles d’autònoms que es jubilaran en menys de cinc anys) i vehicles de persones amb mobilitat reduïda o que entrin al centre per qüestions mèdiques. Les furgonetes, camions i autocars gaudiran d’una moratòria de dos anys. A banda, l’ordenança preveu autoritzacions temporals per a persones amb baixos ingressos.

La gran exempció

L’ordenança preveu una exempció més. Qualsevol vehicle contaminant podrà entrar a la ZBE sense cap avís, problema ni sanció fins a 24 dies a l’any. I és que de facto hi ha una autorització diària. Ni tan sols caldrà demanar-la perquè les càmeres ja controlaran quants cops ha entrat cada vehicle a la ZBE.

En altres paraules, per ser sancionat caldrà tenir un vehicle contaminant sense formar part dels col·lectius exempts i entrar al centre en horari laboral i dia laborable com a mínim 25 cops a l’any.

Com es fa el control?

En els darrers mesos s’han instal·lat càmeres. Contrastaran les matrícules que entren a l’àmbit de la ZBE amb els distintius ambientals de la Direcció General de Trànsit i també amb el registre de vehicles autoritzats. Justament la posada en marxa d’aquest registre de vehicles autoritzats ha retardat la implantació del sistema. S’hi podrà entrar a partir de dilluns a la web ZBE.cat. Es tracta d’un aplicatiu imprescindible perquè tot vehicle que vulgui una autorització habitual per entrar a la ZBE s’hi hauria de donar d’alta.

Quins vehicles no poden entrar?

La ZBE de Sabadell exclou de l’accés a l’àmbit els vehicles sense cap etiqueta ambiental (en general turismes de benzina anteriors a l’any 2000, dièsel d’abans del 2006 o ciclomotors i motocicletes anteriors a l’any 2003). Sí poden entrar els vehicles amb etiqueta 0, els d’etiqueta verda Eco o C i també els d’etiqueta groga o B. El gran tema rau aquí, en els vehicles d’etiqueta groga o B. Els plans de la Generalitat -almenys fins fa uns mesos- passaven per vetar-ne l’accés a les ZBE a partir del gener de 2027. Milers de vehicles tenen etiqueta groga. L’Ajuntament deixa oberta la porta fins l’any 2035.

On està la ZBE de Sabadell?

En aquesta primera fase l’àmbit de la ZBE inclou tots els carrers dintre de l’àrea formada per la Ronda Zamenhof – Vilarrúbias, Gran Via, carretera de Barcelona – carretera de Terrassa i Ronda Ponent. En realitat, tot el centre de la ciutat. Vies com la Rambla, el carrer de les Tres Creus o la Via Massagué estan dins de l’àmbit.

L’ampliació a La Creu Alta, en dubte

Segons la previsió municipal, l’any 2028 s’hauria d’ampliar l’àmbit de la ZBE a tot el barri de La Creu Alta. Per tant abraçaria també tots els carrers interiors al triangle format per Francesc Macià – Josep Tarradellas, la Gran Via i l’eix Villarúbies – Ronda Zamenhof-.

No obstant aquesta ampliació no està gens garantida. Farrés reivindica que si la qualitat de l’aire no millora amb la primera fase es pugui fer marxa enrere. Tampoc apretarà per posar-la en marxa si depèn només de l’Ajuntament. L’any 2032 hi ha prevista una nova ampliació, a tota la ciutat excloent els polígons i barris més perifèrics. Però a set anys vista poden canviar moltes coses.

L’oposició, en contra per motius diversos

En definitiva, per imperatiu legal i sense gaire convenciment, el govern municipal del PSC -i Junts– posarà finalment en marxa la ZBE. Els moviments ecologistes -l’ADENC– i l’oposició d’esquerres (ERC, Crida i SECP) critiquen que Sabadell implanta la posa en marxa de mala gana, arrossegant els peus i amb tantes excepcions que el seu efecte serà molt limitat. És la ZBE menys ambiciosa de Catalunya, reiteren. Les dretes també hi estan en contra. Vox perquè és una mesura woke que al seu parer limita la llibertat dels ciutadans. El PP perquè creu que castiga la ciutadania amb menys poder adquisitiu i els petits empresaris o autònoms.

Com vol Farrés millorar la qualitat de l’aire?

Farrés ha esmentat sovint que hi ha mesures més eficients, i sobretot amb més suport popular, per millorar la qualitat de l’aire. Acostuma a esmentar-ne dues: per una banda la plantació intensa d’arbrat; per l’altra la millorar de la flota de transport urbà (bàsicament els autobusos).

Així mateix, assegura que els darrers informes palesen una millora de la qualitat de l’aire a la ciutat sense haver posat en marxa la ZBE. A la mateixa vegada ha insistit que les dades estan viciades perquè el mesurador de la qualitat de l’aire està ubicat al bell mig de la Gran Via, possiblement un dels punts amb l’aire més contaminat no només de la ciutat sinó de tota la província.

Foto portada: la Via Massagué, dins de la ZBE. Autor: J.d.A.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa