Mostra d'espècies invertebrades. Autor: David Jiménez

Aprendre de la naturalesa: així funciona el programa escolar ‘Sortim a la Natura’

Matí de lliçons de la mà dels alumnes 4t de primària de l’Escola Joaquim Blume. Els nens i nenes, acompanyats pels tutors i familiars, han conduït una visita per les immediacions del riu Ripoll, a l’alçada de la pista coberta, explicant la investigació i tallers que han realitzat sota el programa pilot Sortim a la Natura, en el qual participen quatre escoles més: Ribatallada, Samuntada, Sant Julià i Tarlatana. Sota el lema “No us avorriu, baixeu al riu”, els alumnes han traslladat tot el coneixement d’aquests mesos.

L’objectiu del programa és apropar la natura als estudiants, així com investigar les espècies del riu i la naturalesa que els envolta. Les demés escoles també han explorat altres indrets del riu i el bosc de Can Deu.

“L’aproximació dels centres pels alumnes és perquè aprenguin no només sobre ciència, sinó que també estar en contacte amb la natura. Pedagògicament, l’alumne ha de formar part d’un entorn natural en un símbol de pertinença i d’apropiació per la seva rellevància”, subratlla el tècnic mediambiental, Jaume Enciso

Ambient distès dels alumnes, venint amb la lliçó apresa per impartir una classe sobre els projectes i activitats que han dut a terme des de la passada tardor. Per fer la jornada més amena, els estudiants venien acompanyats dels seus pares, qui no deixaven de posar atenció a les seves indicacions. “Es tracta d’un treball multidisciplinar i que la dinàmica del grup et vagi portant d’un tema a un altre. És possible que d’una observació et derivi a altres”, declara el tècnic. A banda, hi ha una gran feina del professorat, configurant les activitats a partir de les demandes de l’alumnat.

Foto de portada: Instant d'una explicació. Autor: David Jiménez
Foto de portada: Instant d’una explicació. Autor: David Jiménez

Una de les claus de l’organització d’aquestes jornades fora de classe, segons l’Ajuntament i reforçat pel professorat, no ha sigut la limitació a l’acompanyament dels tutors, sinó que cada escola adopti una estratègia per instaurar aquestes dinàmiques fora l’aula: “És més difícil convèncer als pares que als alumnes. Ells estan engrescats”, assenyala Enciso. A més, els monitors preparen itineraris que permeti als seus pupils aprendre en un camí i ambient segur.

“La gràcia d’aquest és que hi ha moltes capes d’aprenentatge. En primer lloc, la capa científica: quan una persona entra en contacte amb la natura, el seu bioritme millora. Quan es torna d’una experiència en la natura, el cos canvia a nivell biològic. Però també hi ha una vessant emocional, relacionada amb la cohesió de grup”, recalca Enciso.

Segons recalca l’Ajuntament, cada escola ha gaudit d’autonomia per dirigir les sessions a la ciutat, podent enfocar-se en aspectes més concrets, també a observacions del propi professorat o de l’alumnat. Pel que fa les competències adquirides a través d’aquest programa, es destaca el coneixement de l’entorn a partir de la vivència, per tal que es pogui traslladar aquest aprenentatge de manera generacional: “Els principis de recerca es van introduint. Des de l’observació individual es converteix en reptes grupals. El material grupal és com un laboratori i que allò que estudien formi part de la realitat”, finalitza Enciso.

“El programa ha superat les nostres expectatives. Tot aquest aprenentatge també ha nascut de les preguntes i curiositats dels alumnes. De cara el curs vinent, ens encantaria mantenir el programa pels de 4t i ampliar-ho amb altres cursos. La valoració general ha estat molt positiva. Ha millorat la cohesió de grup”, ressalta la cap d’estudis Eva Ruiz-Ruano.

Des del professorat del Joaquim Blume, han emfatitzat la disposició dels alumnes ha engrescar-se en aquest projecte. “Si bé és cert que l’inici era tot una expectació a cegues, tant de bo arribàvem tots al riu, els alumnes estaven encantats”, subratlla la Marta, una de les tutores de 4t de primària. Una de les claus ha estat l’aprenentatge també des de l’observació i el descobriment d’espais nous a la ciutat, sense necessitat de moure’s fora del municipi: “Tots estem enfront les pantalles amb un ritme de vida frenètic. Més valor fa gaudir una estona per fixar-nos i mirar, pensem que és molt important”, accentua Ruiz-Ruano.

Activitats i mostres

Al llarg del matí, els alumnes s’han encarregat de dirigir un curt itinerari al voltant del riu per mostrar el treball realitzat. Alguns alumnes prenien la paraula per detallar la seva feina. En primera instància i amb la lliçó ben entesa, els companys han anat expressant des de com han estudiat l’aigua i les espècies que viuen. Tal i com han demostrat en front dels pares, han ensenyat com es localitzen aquests macroinvertebrats, així com classificar-los per tipologies.

Mostra de transparència de l'aigua del Ripoll. Autor: David Jiménez
Mostra de transparència de l’aigua del Ripoll. Autor: David Jiménez

Els nens i nenes, engrescats i amb plena predisposició per traslladar el seu coneixement, han detallat els aspectes investigats de l’aigua. Com la teoria no era suficient, havien decidit fer una demostració pràctica d’extracció de temperatura, pH i transparència de l’aigua, entre altres conceptes. Tots amb la supervisió de tutores i la cap d’estudis, els alumnes han exposat la metodologia emprada pels experiments.

Foto dels alumnes, amb el professorat i acompanyats dels pares. Autor: David Jiménez
Foto dels alumnes, amb el professorat i acompanyats dels pares. Autor: David Jiménez

Ja al final de la sortida, previ a l’esmorzar, els estudiants han fet un repàs a la circulació de l’aigua a la ciutat mitjançant les canonades, així com els materials i objectes que es filtren en els processos. Els alumnes han fet un incís en les tovalloles, un dels mals de cap en el procediment de neteja, que al no ser degradables, necessiten d’algun filtre per evitar que continuin el procés habitual de l’aigua.

Feedback dels alumnes

Si bé l’Ajuntament i el professorat fan un balanç molt positiu del programa pilot, els alumnes són els més satisfets amb les activitats realitzades: “Ens han agradat molt les sortides al riu. Hem après i ens ha sorprès molt les espècies invertebrades que hi viuen. Hem après a jugar amb la natura”, remarca una de les alumnes.

Mostra de pH del Ripoll. Autor: David Jiménez
Mostra de pH del Ripoll. Autor: David Jiménez

Un altre dels aspectes que més han gaudit els estudiants és la comunió amb els seus companys, així com tot l’aprenentatge interioritzat al llarg de totes les sessions: “L’activitat que més m’ha agradat ha sigut la recollida de tovalloletes, perquè m’agrada recollir i que el riu Ripoll estigui net”, afimava una alumna. Així mateix, estan plenament engrescats per continuar realitzant aquestes sortides amb el professorat, alhora que recomanen aquest programa a altres cursos i escoles, sota el lema final “No us avorriu, baixeu al riu”.

Els comentaris estan tancats