Reacció de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), o B-40, a l’anunci de les cambres de comerç de Sabadell i Terrassa posant l’any 2028 al taulell com a inici d’obres de la Ronda Nord Sabadell – Terrassa, el tram entre les dues capitals de la B-40. Consideren que és poca cosa més que venda de fum.
D’entrada, la CCQC considera que el projecte de la Ronda Nord, o Ronda Nord Sabadell-Terrassa, no deixa de ser un tram del Quart Cinturó. Per tant, hi estan radicalment en contra, si cal anant als tribunals a presentar un contenciós.
Les grues per la B-40, al 2028?
En relació a la data del 2028 i pel que fa als calendaris, consideren que és més una il·lusió de les cambres de comerç i dels governs municipals de Sabadell i Terrassa que no pas d’una realitat. Els ecologistes fan una minuciosa repassada a totes les fases administratives pendents abans de començar les obres per deixar palès el procés:
És impossible que el 2028 puguin començar unes obres d’un projecte del qual encara no s’ha ni tan sols licitat la redacció de l’estudi informatiu, i més si tenim en compte que caldria complir amb una informació pública i una fase posterior de resposta a les al·legacions formulades, abans d’arribar a una declaració d’impacte ambiental i a l’aprovació definitiva del projecte. Amb posterioritat caldria dur a terme la licitació, l’encàrrec i redacció del projecte executiu. Una vegada es disposés del projecte s’hauria de dur a terme la licitació i l’adjudicació de les obres […] Tot això, és clar, sense comptar amb les accions que
pugui dur a terme la CCQC, que s’oposarà al carrer, administrativament i judicialment a cadascun d’aquests passos per evitar la seva construcció, tal i com ha vingut fent des de fa 33 anys”.
La Ronda Nord Sabadell-Terrassa es basa en l’encomana de gestió de l’Estat a la Generalitat, i la transferència d’uns 200 milions d’euros per dur a terme la nova carretera. La CCQC ja va impugnar el conveni entre el Ministeri de Transports i al Generalitat per encomanar la gestió del projecte. S’ha admès a tràmit. Els ecologistes busquen que quedi anul·lat, quedant en no res la base per tramitar i finançar la Ronda Nord.
Altres crítiques
La CCQC creu que l’Estat es treu les puces de sobre encomanant-li a la Generalitat un projecte de la seva competència però que no ha estat capaç de treure endavant en 50 anys per l’oposició ciutadana i ecologista. A més, els avantprojectes presentats per Terrassa i Sabadell sobrepassarien els 200 milions conveniats. D’altra banda, denoten les pretensions del món empresarial, amb reiterades apel·lacions a la necessitat de fer arribar el traçat fins a Granollers.
“Volen ocultar i fragmentar un projecte més gran, no contemplat en el Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV) per avançar en al seva construcció fins a Granollers”.
La CCQC lamenta finalment que fa 35 anys que es va recuperar el projecte “franquista” del Quart Cinturó / B-40. En aquest temps s’ha parlat molt sobre el projecte de l’autovia o carretera. Però no s’ha invertit gaire, asseguren, en altres actuacions de “transport col·lectiu que tenen més consens”.
Foto portada: Manifestació contra els macroprojectes, entre ells, la B-40 entre Terrassa, Sabadell i Castellar, el 4 de març de 2023 a Barcelona. Autor: ACN.
