Foto portada: la capçalera de la manifestació, a la Via Massagué. Autor: J.d.A.

Clam de 4.000 persones contra el Quart Cinturó

  • “Fins que no tinguem una bona xarxa de transport col·lectiu no es pot construir ni un sol quilòmetre de carretera nou”, apunta la CCQC.
  • Avisen que la competència de la B-40 és de l’Estat i anuncien que aniran als tribunals si la Generalitat hi inverteix un sol euro.

Més de 4.000 persones segons l’organització, 3.000 segons la Policia Municipal de Sabadell, s’han manifestat aquest migdia per l’eix central de Sabadell contra el rellançament del Quart Cinturó / B-40 (i els seus sinònims) entre Terrassa, Sabadell i Castellar. La Campanya Contra el Quart Cinturó planteja batalla als carrers i als tribunals si es reprèn un projecte que consideren desarrollista i contrari a la lluita contra l’emergència climàtica. És la manifestació més multitudinària a Sabadell des del procés sobiranista i la sentència del Suprem, l’any 2019.

Manifestació contra el Quart Cinturó, el 26 de febrer de 2023. Autor: ACN.
Manifestació contra el Quart Cinturó, el 26 de febrer de 2023. Autor: ACN.
Manifestació contra el Quart Cinturó, el 26 de febrer de 2023. Autor: ACN.
Manifestació contra el Quart Cinturó, el 26 de febrer de 2023. Autor: ACN.
Manifestació contra el Quart Cinturó, el 26 de febrer de 2023. Autor: ACN.
Manifestació contra el Quart Cinturó, el 26 de febrer de 2023. Autor: ACN.

Gairebé una vintena de tractors han arribat a la capital vallesana, on s’han plantat a la carretera de Prats, punt d’inici de la trobada que ha aplegat col·lectius diversos del Vallès Occidental i de l’Oriental. Així han arribat columnes de manifestants a peu des del nord de Sabadell (on s’ha creat una nova plataforma veïnal contra la B-40, i també contra la Ronda Nord, és a dir, la connexió de la C-58 amb Castellar), però també des del sud, des de Terrassa, Sentmenat, Llicà d’Amunt, Caldes de Montbui o els nuclis de Llerona i Marata, a Les Franqueses.

L’acord de pressupostos entre ERC i el PSC planteja que la Generalitat farà l’estudi de l’anomenada Ronda Nord Sabadell – Terrassa. Una nova accepció del Quart Cinturó o B-40 prevista al Pla Específic de Mobilitat del Vallès, del 2021. “Ens volen passar bou per bèstia grossa quan és la mateixa agressió de sempre”, ha exclamat Queralt Castañé, una de les portaveus de la Campanya Contra el Quart Cinturó en els parlaments finals, que s’han dut a terme a la plaça de l’Àngel gairebé dues hores després de començar la mobilització.

“La Ronda Nord, o com li vulguin dir ara, és el Quart Cinturó de sempre. Ho sabem i ho hem vist. El propi Salvador Illa [president del PSC i cap de l’oposició al Parlament] així ho ha dit, que el vol sencer i fins Granollers amb el suport de les patronals i els lobis”, ha exclamat Castañé.

La Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), que suma ja més de 30 anys, no vol ni sentir a parlar de noves carreteres fins que no s’aposti de debò pel transport col·lectiu, com el ferrocarril o l’autobús interurbà.

“La forma de lluitar contra el Quart Cinturó és tenir una xarxa ben travada de transport col·lectiu al Vallès, als Vallesos. Fins que no tinguem això no es pot construir ni un sol quilòmetre de carretera nou”, ha resumit el portaveu de la CCQC, Toni Altaió.

Segons la CCQC, més de 4.000 persones han participat a la protesta. La Policia Municipal calcula que uns 3.000 manifestants han sortit als carrers. Entre els crits, Qui estima el Vallès, no el destrueix, Aragonès, no ens toquis el Vallès o Illa a la parrilla. Entre els manifestants, representants locals i comarcals d’Esquerra Republicana, amb el candidat a l’alcaldia Gabriel Fernàndez al capdavant. No obstant, ha rebut fortes crítiques. Una de les imatges de la manifestació són els adhesius que s’han repartit definint Fernàndez i el seu lema ‘L’alcalde de la gent’ com ‘L’alcalde del Quart Cinturó’. També hi han participat representants de la CUP, com el diputat sabadellenc Xavier Pellicer i els diputats Eulàlia Reguant i Carles Riera, més la candidata a l’alcaldia, Nani Valero. També s’ha deixat veure l’exalcalde de Sabadell Maties Serracant, ara assessor del conseller de Territori Juli Fernàndez. També hi ha estat el diputat al Congrés i alcaldable d’En Comú Podem, Joan Mena, i el diputat al Parlament David Cid.

La CCQC avisa que la competència exclusiva de la B-40 és de l’Estat i avisen que si la Generalitat destina un sol euro a aquesta via aniran als tribunals. Insisteixen que el darrer estudi informatiu, de l’època Rajoy, no s’ha presentat ja que l’estudi d’impacte ambiental va caducar. Per tant, no hi ha res més que un acord polític entre el PSC i ERC ara per ara, però que ha enervat com poques vegades abans els opositors a la B-40.

Foto portada: la capçalera de la manifestació, a la Via Massagué. Autor: J.d.A.

FES-TE SUBSCRIPTOR!

Si t’agrada iSabadell, ajuda’ns a créixer i fes-te SUBSCRIPTOR. A més, tindràs avantatges exclusius.

Consulta AQUÍ els avantatges i FES-TE SUBSCRIPTOR ARA, AQUÍ.