Educació prohibirà l'ús dels mòbils a l'aula també a l'ESO.

Desescalada digital: Educació prohibirà els mòbils a l’aula també a l’ESO a partir de setembre

El departament d’Educació prohibirà l’ús dels telèfons mòbils a l’aula a totes les etapes de l’educació obligatòria a partir del setembre. Fins ara l’ESO quedarà al marge de la prohibició. Aquesta és la principal decisió presa per la conselleria després d’escoltar les conclusions del grup experts i de les avaluacions d’Ivàlua en aquest àmbit. A més, però ja el curs 2026-2027, fomentarà una restricció progressiva de les pissarres digitals a I3, I4 i I5, eliminant les tauletes digitals. Així mateix, a partir del curs 2026-2027 ja no hi haurà un ordinador per alumne a 5è. Es retardarà un any la immersió, tot i que a cinquè tindran ordinadors a disposició al centre.

Aquest curs els mòbils estaven prohibits a totes les etapes educativa a excepció de l’ESO, on es podia fer ús a l’aula amb finalitats educatives. A partir del curs vinent però, Educació ha decidit eliminar aquesta possibilitat i, per tant, els telèfons mòbils s’eliminen “totalment” dels centres educatius. Aquesta prohibició inclou rellotges intel·ligents.

Foto portada: una de les primeres trobades de la plataforma de famílies, a l'institut escola Virolet. Són crítics amb l'ús del mòbil a l'aula. Autor: cedida.
Trobades de la plataforma de famílies sabadellenca Immobilitza’t, a l’institut escola Virolet. Autor: cedida.

Aquesta era la premissa que ja va plantejar la consellera d’Educació, Esther Niubó, quan al febrer es va constituir la Comissió per una Digitalització Responsable, que ha treballat des de llavors i que aquest divendres ha presentat les seves conclusions en un acte al Palau de Pedralbes de Barcelona.

Més enllà dels mòbils i pel que fa a les tauletes i les pissarres digitals que s’han distribuït als centres educatius els darrers cursos, Educació aposta per anar restringint-ne el seu ús fins arribar a l’eliminació completa en el cas de les tauletes. Les pissarres digitals es mantindran a partir de primària. De les tauletes se’n garantirà prou disponibilitat per a “usos puntuals” a la resta d’etapes.

Els ordinadors per alumne, un curs més tard

Amb la pandèmia també es va avançar en la dotació d’ordinadors portàtils per a tots els alumnes a partir de 5è de primària. Ara Educació ha decidit ajornar aquesta entrega de dispositius a sisè a partir del curs 2026-2027, que es poden endur a casa. A més, es dotarà també d’un dispositiu els alumnes d’FP bàsica.

Guia de bones pràctiques

El pla preveu redactar la guia Educació i Digitalització: guia per a l’acompanyament familiar, que es farà arribar a les famílies el setembre vinent. Es recomanarà als centres que ja en les reunions d’inici del curs vinent s’informi les famílies sobre la importància d’aquest acompanyament en l’ús de les tecnologies.

El pla inclou també accions destinades als docents, com per exemple concretar el currículum sobre competència digital durant el primer trimestre del curs vinent, intensificar la detecció i anàlisi de notícies falses i formació orientada a l’ús pedagògic de la digitalització.

4 de cada 10 centres ja havien prohibit el mòbil aquest curs

Aquest curs, el 40 per cent dels centres d’ESO ja havien optat per una prohibició total dels mòbils a l’aula, segons una enquesta feta a docents i equips directius de centres d’ESO al maig per part d’Ivàlua. El 60 per cent ha aplicat una prohibició parcial però, tot i això, només un terç del professorat ha promogut l’ús del mòbil per part de l’alumnat amb finalitats educatives. D’aquests, el 75,1 per cent només l’ha fet servir una o dues vegades per trimestre. L’ús majoritari és la generació de contingut audiovisual.

9 de cada 10 docents perceben efectes positius

Segons aquesta enquesta, el 9 de cada 10 docents ha percebut efectes positius en la regulació de l’ús del mòbil als centres. Per exemple, un 59 per cent ha observat una millora en les incidències, un 50 per cent en la convivència, un 42 per cent en l’atenció, un 31 per cent en el ciberassetjament i un 22 per cent en el rendiment acadèmic. Gairebé dos terços dels docents i direccions consultats estan totalment d’acord amb la prohibició dels mòbils, fins i tot per a finalitats educatives.

Les famílies demanen anar més enllà

Les plataformes Aixeca el Cap -sabadellenca, per cert- i Adolescència Lliure de Mòbils han valorat positivament les mesures anunciades però amb alguns matisos. Des d’Aixeca el Cap, Lisett Vall ha considerat que “s’han quedat curts amb la desescalada digital” i ha defensat que s’hauria d’haver endarrerit l’entrega dels portàtils fins a l’ESO, sense poder treure’ls del centre educatiu.

“Si els poden portar a casa el risc continua sent el mateix que si tinguessin un mòbil a la mà”, ha manifestat.

Vall considera que les pissarres i tauletes s’haurien de restringir més enllà de l’etapa d’infantil. Vall ha recordat que les recomanacions pediàtriques parlen d’un màxim d’una hora diària de pantalles, incloent-hi l’ús d’oci i educatiu, fins a primària i de dues a secundària.

Hi ha coincidit la presidenta d’Adolescència Lliure de Mòbils, Marina Fernàndez, que, més enllà de la valoració positiva general, ha apuntat que les recomanacions indiquen que cap dispositiu hauria d’anar a casa fins als 14 anys.

Informació relacionada:

Deixeu un comentari