iSabadell.cat
Les escoles tindran infermeres per atendre alumnes amb necessitats de cures

Els alumnes amb necessitats de cures sanitàries de diferent nivell, des d’asma o al·lèrgies, fins a diabetis o sondes seran atesos per professionals d’infermeria que s’incorporaran als centres educatius de manera gradual durant els pròxims dos cursos. Així, el personal de monitoratge sanitari deixarà de fer aquestes tasques i serà directament el personal dels centres de salut de referència a cada territori els que rebin aquests infants en horari lectiu i dins de les escoles. Els Departaments d’Educació i Salut ja han fet una prova pilot aquest darrer curs en una població de 22.000 alumnes de 57 centres al Vallès i el Maresme, en una estratègia del Govern per “avançar” cap a la inclusió total del sistema educatiu.

La mesura que impulsen ara de manera conjunta els dos Departaments ve donada per la mateixa pressió de la comunitat educativa, segons ha admès la directora general d’Educació Inclusiva i Benestar de l’Alumnat, Susana Tarapiella: “Ens demanaven la garantia que qui pogués fer aquestes cures sanitàries en horari lectiu fossin els professionals sanitaris”. Fins ara, aquestes situacions les gestionava personal de monitoratge de suport en salut, que tot i rebre formació específica per fer-ho no és professional sanitari com a tal. En aquest sentit, Educació apunta que moltes famílies “tenien por” i no se’n refiaven, fins al punt d’acabar modificant els seus horaris laborals per atendre les cures dels seus fills mentre eren a l’escola.

Tarapiella assegura que aquesta dinàmica no era l’apropiada i que calia “fer un canvi i avançar cap a una atenció individualitzada dels alumnes a l’altura del que ha de ser un sistema educatiu inclusiu”. En aquest sentit, la directora de la Inclusiva detalla que hi ha alumnes que no podien assistir a totes les classes perquè “necessitaven el seu horari per poder fer les cures”. La primera experiència pilot sobre la incorporació de personal sanitari als centres educatius s’ha fet ja al Vallès Oriental i el Maresme, on els alumnes amb necessitats de cures sanitàries ja han pogut acabar el curs fent la jornada lectiva sencera. Els alumnes, diu Tarapiella, necessiten “poder participar de les activitats plenament i això és el que els dona és aquest pilotatge”.

En total la prova pilot s’ha fet sobre una població de 22.000 alumnes de 57 centres, entre els quals s’ha detectat 204 alumnes amb necessitats de cures sanitàries, segons ha detallat la directora general de Planificació de Salut, Aina Plaza. D’aquests, 157 tenien necessitats baixes, 25 necessitats moderades i 22 necessitats complexes. Plaza explica que el canvi organitzatiu per poder atendre aquest alumnat de manera individualitzada, dins els centres i en horari lectiu ha consistit a incorporar un equip de pediatria territorial de referència per als centres educatius i s’han assignat infermeres “estables” a cada centre, com també una nova figura de suport, el tècnic de cures en auxiliar en infermeria.

Després d’aquesta experiència, el Govern treballa en la planificació del pròxim curs per estendre el model al 50 per cent dels centres educatius el pròxim curs i a la resta el curs 2027-2028. L’expansió es farà de manera uniforme per tot el territori i totes les regions sanitàries i educatives. El pla abraça centres públics i concertats de primària i secundària, tot i que no es descarta plantejar experiències similars a 0-3 o adults.

Comparteix

Icona de pantalla completa