Mobilitzacions de les famílies per la reducció de vetlladores a les escoles catalanes. Són personal extern, contractat a empreses per tant, i s’han reduït en aquest inici de curs. En alguns casos, com el de l’institut escola Virolet, s’han perdut més de la meitat de les hores setmanals (de 65 a 30; el 54 per cent), segons denuncien les famílies, que han demanat aquest dimecres a Educació que revisi la situació.
El personal de suport dins l’aula té un paper capital en la inclusió de les persones amb Necessitats Educatives Especials. Segons la mateixa consellera d’Educació, un terç de l’alumnat necessitat suport educatiu, ja sigui per raó de discapacitat, socials o per manca de coneixement de la llengua. Mentrestant el servei de vetlladors acumula anys amb problemes. A l’inici d’aquest curs s’han reduït les hores i en alguns casos les professionals han de canviar de centre per completar la jornada. El servei el presta una empresa externa.
El cas del Virolet
Aquest dimecres un grup de famílies de l’Institut Escola Virolet han presentat una carta a Serveis Territorials explicant la situació del centre. El curs passat tenien 65 hores de vetlladora a la setmana. Aquest curs la xifra s’ha reduït a 30, una caiguda superior al 50 per cent. Això en un centre catalogat amb més de tres alumnes que requereixen d’acompanyament constant.
“Un alumne assisteix a l’escola 25 hores setmanes. És evident que amb 35 hores no es poden cobrir ni tan sols les necessitats de dos alumnes amb NEE greus”, alerten les famílies.
Les famílies del Virolet també demanen estabilitat, ja que el vincle de confiança entre alumne i vetlladora fa que la inclusió sigui més fàcil. “Una vetlladora no hauria de canviar cada curs”, asseguren. Demanen que es revisi el nombre d’hores assignades al centre, que es cobreixin les hores justificades per l’Equip d’Assessorament Pedagògic i que es garanteixi un equip estable de vetlladores.
Escola Roureda: “ho paguen els nens”
La directora Roureda, Laia Ruaix, ja es va queixar sobre la situació a l’inici de curs en una atenció als mitjans: “ja estem acostumats, l’any passat també va passar. Lamentablement al final ho paguen els infants” (més info: ‘Arrenca el curs‘).
400 vetlladores
Segons diverses dades, al Vallès Occidental hi ha unes 400 vetlladores. Les professionals es queixen de falta d’estabilitat. El servei el presta la Fundació Samu. Professionals del servei demanen ser internalitzades, és a dir, que Educació presti el servei de vetlladora de forma directa. Calculen que cada centre hauria de tenir almenys una vetlladora i mitja.
Educació es compromet a doblar la inversió
El departament d’Educació preveu doblar la inversió en el servei de vetlladors, que passarà d’uns 30 milions d’euros a 62,6 d’aquí a dos anys. D’altra banda, el recurs de Suport Intensiu a l’Educació Inclusiva passarà de 87 unitat a 175 també. La conselleria ha posat en marxa a Sabadell un pla pilot per identificar trastorns de neurodesenvolupament.
Preparen mobilitzacions des de Sabadell
D’altra banda, la plataforma de famílies Juntxs per ellxs, amb gran presència sabadellenca, ha convocat una trobada de famílies el proper dimecres de 18 a 20 hores al centre cívic de Can Rull. Prepararan una manifestació que s’ha convocat a l’octubre a Barcelona. L’entitat demana “recursos, suport humà i un compromís real” per tenir una educació “veritablement” inclusiva perquè “veiem com s’improvisa”.

Volen que es reforci el personal especialitzat als centres educatius, acompanyament emocional i social dins l’horari escolar, que es redueixin les ràtios, es millorin les condicions laborals del personal d’atenció directa, formació específica i que s’obligui els centres concertats a tenir un percentatge mínim d’alumnat vulnerable per evitar la segregació social i a invertir el finançament públic en recursos per a l’alumnat amb NEE.
Foto portada: inici de curs amb problemes enquistats, com els de les vetlladores.
