ISabadell.cat
L’emergència social es va disparar amb el confinament total però es va alleujar a la tardor
  • L’Ajuntament es gasta dos milions d’euros extres en Serveis Socials per la pandèmia. Les intervencions van disparar-se un 70 per cent a la primavera. 
  • Es confirma l’existència d’un nou perfil d’usuari: els que mai havien necessitat atenció. El Rebost Solidari atén un 30 per cent més de famílies. 

El 2020 arriba a la seva fi. I tal com és habitual quan una etapa es tanca, s’obre un espai per a la reflexió. Ha estat un any marcat pràcticament en la seva totalitat per la pandèmia, que no només ha causat estralls en la salut dels més vulnerables sinó que també a les seves butxaques. En aquest context i amb el Nadal a tocar, les persones en risc d’exclusió social tornen a ser al centre del debat social. El regidor d’Acció Social, Eloi Cortés, fa una valoració a fons de les dades de Serveis Socials.

El regidor d’Acció Social, Eloi Cortés, fa la vista enrere per valorar l’evolució de la demanda d’atenció per part de Serveis Socials durant el 2020. Concretament durant els mesos de març, maig i juny, l’Ajuntament de Sabadell va haver de fer un sobreesforç econòmic en matèria de Serveis socials. Segons les dades del regidor, les intervencions van augmentar pràcticament en un 70 per cent durant els tres mesos de confinament, en comparació amb els mateixos mesos de 2019. Això significa que es van superar les 7.000. En xifres econòmiques, la pandèmia ha obligat el consistori a desemborsar dos milions d’euros extres en matèria de Serveis Socials, segons ha afirmat Cortés en converses amb aquest digital. “Aquesta despesa és difícilment assumible de manera continuada per l’Ajuntament. Perquè això ho hem pagat nosaltres”, ha explicat. “S’està en un moment d’emergència. Per tant, no hem tingut cap dubte a nivell polític de destinar aquests recursos”, defensa.

Pel que fa als mesos que han seguit al confinament, la situació ha anat fluctuant. A l’estiu va disminuir la demanda i al setembre va tornar a pujar. A l’octubre, l’increment va ser del 9 per cent respecte al mateix període de l’any anterior, amb un total de 5.591 intervencions realitzades. La lectura que fa el regidor d’aquestes dades és que “l’impacte de la pandèmia va ser molt immediat i directe, vinculat al tancament total”. Però, un cop superats els tres mesos, hi ha hagut un creixement de la demanda de Serveis Socials més moderat.

“No sabem com evolucionarà tot això. Ara no hi ha hagut cap tancament total, pel que entenem que l’impacte no serà tan alt com el primer confinament. Si es manté la tendència com fins ara, s’anirà incrementant la demanda respecte al mateix període de l’any passat, però serà més un degoteig que no aquests increments tan importants del confinament, que arribaven al 70 per cent”, reflexiona Cortés.

El percentatge dels nous usuaris, que indica quantes persones ateses no havien estat fins aleshores dins del circuit dels Serveis Socials, se situava entre els mesos de març i abril al 25 per cent del total. A l’octubre es va mantenir en un 20 per cent. És a dir, que la pandèmia ha fet aflorar nous perfils de persones que no havien necessitat ajut i que ara no arriben a cobrir algunes de les necessitats més bàsiques, tal com ja va alertar Creu Roja (més info a: ‘Creu Roja alerta: ‘la crisi social ha vingut per quedar-se‘).

Els usuaris del Rebost Solidari pugen un 30 per cent

Per últim, segons les xifres del regidor, Rebost Solidari atén a un nombre de famílies que fluctua entre les 2.400 i les 2.600. Eloi Cortés assegura que la xifra s’ha mantingut “bastant estable des de març”. Abans de la pandèmia, aquest servei atenia unes 1.900 unitats familiars.

Foto portada: el regidor d’Acció Social, Eloi Cortés en una imatge d’arxiu. Autora: Alba Garcia.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa