La Campanya Contra el Quart Cinturó va presentar el dimecres 26 de novembre un recurs davant del Jutjat del Contenciós Administratiu contra el conveni signat entre Estat i Generalitat per executar la ronda nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. La plataforma va anunciar a finals de gener que havia reunit 20.000 euros per dur el projecte als tribunals, però segons explica en una nota de premsa aquest dilluns, la demanda no s’ha pogut formalitzar fins ara perquè l’administració no completava l’expedient i l’hi traslladava. Assegura que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha hagut de requerir-lo i “fins i tot amenaçar amb multes coercitives, diverses vegades” l’Administració perquè complís el tràmit.

El conveni entre les dues administracions inclou la redacció dels estudis i projectes, el finançament i l’execució de les obres. Un cop presentada la demanda, ara el jutjat la farà arribar a Estat i Generalitat perquè hi responguin en un termini de 20 dies hàbils. Després, el tribunal haurà de decidir quines proves practica, i en aquest sentit la plataforma subratlla que n’ha demanat d’específiques. Després, el tribunal ordenarà a les parts les conclusions i fixarà data per emetre la sentència. Els activistes preveuen que es podria dictar abans de finals del 2026.

Segons expliquen els membres de la campanya, malgrat que l’Estat “ha forçat un blindatge aparent del marc normatiu, modificant-lo prèviament per facilitar l’aprovació del conveni”, han detectat “diverses infraccions legals que hi han subsistit”. És en aquestes “infraccions i irregularitats” que se centra la demanda, que afecten, afirmen els activistes, en el marc competencial, una contravenció del planejament territorial o la fragmentació del projecte del quart cinturó, entre d’altres.

A parer de la plataforma, un projecte “d’autovia” com el quart cinturó requereix d’una avaluació d’impacte ambiental “adient”, en la qual “ha d’aparèixer l’alternativa zero i alternatives que prioritzin modes de transport col·lectiu de persones i mercaderies”. Només així, “contraposant alternatives que s’adaptin al marc normatiu”, es pot “justificar la necessitat de les millores infraestructurals indispensables per preservar l’interès públic, la qualitat de l’aire o el patrimoni natural”. Segons l’organització, ni el Quart Cinturó ni la Ronda Nord figuren entre aquests projectes.

Estudi informatiu

La Generalitat ha tret a concurs la redacció de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental en les darreres setmanes. Fa uns dies el president de la Generalitat, Salvador Illa, va concretar a Sabadell el calendari: espera que les obres comencin l’any 2028.

Comparteix

Icona de pantalla completa