Gairebé el 80 per cent del bosc de Can Deu va desaparèixer un 9 de desembre de 2014. Una gran ventada amb vents huracanats superiors als 100 km/h va colpejar amb força els municipis del Vallès Occidental i es va carregar 45.000 exemplars de pins blancs que dominaven el bosc, causant ferits de gravetat a Sabadell. 11 anys més tard, el bosc s’ha repoblat i presenta una distribució d’arbrat equilibrada llevat de la sequera.
Després dels fets, es va constituir una comissió tècnica, integrada per diversos sectors per avaluar l’impacte i elaborar el full de ruta per a la regeneració del bosc. Malgrat que els pins blancs van resultar els més afectats, el sotabosc i l’alzinar incipient no van patir tant, mantenint-se l’estrat herbaci i els arbusts. Es va posar en marxa un pla d’acció de reforestació popular i en total es van replantar 5.500 arbres, especialment alzines i roures, permetent recuperar gran part de l’espai que va quedar afectat a causa de la ventada. Tanmateix, en nombroses zones han reaparegut alguns exemplars de pi blanc.
La Fundació 1859 Caixa Sabadell celebra la situació actual del bosc i presenta una valoració molt positiva pel que la regeneració es refereix, així com el creixement de l’arbrat i la diversificació dels estrats vegetals. Un dels contrapunts ha estat l’episodi de dos anys de sequera, un fenomen meteorològic que ha ralentitzat la proliferació i crescuda dels exemplars, que han pres una alçada de 4 a 5 metres. Els nous arbres que hi neixen estan adaptats a les condicions del territori.
Ara però, no es pot passejar pel bosc a causa de la peste porcina africana, ja que després de decretar-se el tancament d’espais naturals dels municipis afectats continuen les mesures imposades de prohibició a passejar pels boscos, així com les activitats que hi tenien lloc.
