ISabadell.cat
SOS ecologista: “cada any moren 300 persones per la contaminació… però anem cap endarrere”

Crit de socors ecologista sobre la qualitat de l’aire a la ciutat. Mitja dotzena d’entitats i plataformes ambientalistes han criticat durament el pla municipal per la qualitat de l’aire, el Pla d’Acció Aire Net 2030. “No és un pla; és una estafa”, ha resumit un dels portaveus, Joan Buades. El món ambientalista es fa creus de com les dades palesen l’impacte en la salut de la contaminació mentre no es pren seriosament el problema.

Les entitats tiren per terra, de dalt a baix, el pla municipal per la qualitat de l’aire [Pla d’Acció Aire Net 2025-2030] aprovat en fase inicial fa uns mesos i ara en exposició pública. “No és un pla; és una estafa”, assegura Joan Buades.

El representant de Promoció pel Transport Públic, Marc Taulats, insisteix que les mesures que preveu són “d’un calat tan baix que no servirà de res; tenim una xarxa de transport públic, sobretot de bus, que no ha evolucionat”.

“El pla no incorpora cap mesura per reduir la mobilitat motoritzada. Al revés: la novetat és un macropàrquing per a cotxes al Centre de 300 places i fer noves bosses d’aparcament a altres zones”, assegura Pau Avellaneda, de la Plataforma d’Entitats per un Urbanisme Sostenible (PEUS).

“La pandèmia va causar la mort de 500 persones a Sabadell. Es van mobilitzar molts recursos. La contaminació mata a 300 veïns cada any, el 15 per cent de les morts anuals a la ciutat, i no només no posem recursos sinó que anem endarrere”, insisteix Isidre Soler, de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC).

“Una presa de pel”

Les entitats asseguren que el document municipal ni tan sols aspira a complir els límits de l’Organització Mundial de la Salut. Preveu i dona per bo duplicar les emissions de diòxid de nitrogen (NO2) o les partícules a l’aire (PM), vinculades a la circulació de vehicles a motor. Més encara: malgrat que els compromisos són minsos, el document preveu demanar una “pròrroga per incompliment” quan entrin en vigor els límits fixats per a l’any 2030.

El radar que mesura la contaminació atmosfèrica a la Gran Via. Autora: Lucia Marin
El radar que mesura la contaminació atmosfèrica a la Gran Via. Autora: Lucia Marin

Tampoc es té en compte la condemna de la justícia europea al govern d’Espanya per la contaminació de les àrees urbanes de Madrid i de Barcelona. En el cas català, la sanció és més per la contaminació a la segona corona -amb especial atenció al Vallès- que no pas per la ciutat comtal. Però ni així es prenen mesures serioses, lamenten.

“Apagada” en els sensors

Les entitats asseguren que s’ha produït una “apagada” en la mitja dotzena de sensors ambientals que l’Ajuntament va instal·lar a finals de l’any 2022 i que mesuren la contaminació. La causa és un presumpte litigi entre les empreses que publiquen les dades. La conseqüència és que “no tenim dades des del mes de març; set mesos d’apagada”, lamenten, tot creient que s’han ‘apagat’ les dades perquè eren molt dolentes.

“Si les analitzem veiem com a totes les zones on s’ha col·locat un sensor ambiental se supera, es duplica, la contaminació que marca l’OMS”, insisteixen. Tots els sensors mostren nivells de contaminació molts superiors als que marca l’OMS. “Això no va de la Gran Via; la contaminació està a tota la ciutat”, insisteix Joan Buades.

Els sensors analitzats -ara ‘apagats’- estan ubicats als edificis de l’Ajuntament, el casal Pere Quart, Ràdio Sabadell, Can Marcet (Gràcia), Cal Balsach (Creu Alta), el centre cívic de Can Rull i el centre cívic de Sol i Padrís. No hi ha sensors a la resta de zones.

Sabadell Respira?

Asseguren que part de la comunicació municipal, com la campanya Sabadell Respira, és poca cosa més que màrqueting. I és que en els darrers anys, no només no s’han guanyat arbres a la trama urbana sinó que se n’han perdut. De 30.000 a 26.000 en la trama urbana. 4.000 arbres menys entre 2019 i 2025, segons la diferència entre els documents del Pla Director de l’Arbrat Viari (2019) i el Pla Director d’Espais Verds (2025). Les entitats asseguren que l’Ajuntament es compromet a destinar 8 milions d’euros a sembrar arbres en 10 anys. Una inversió milionària, certament, però més que insuficient, del 0,27 per cent del pressupost anual.

“Per ser seriosos, si volem mitigar les altes temperatures, donar ombra i reduir l’efecte illa de calor a la ciutat caldria triplicar el número d’arbres en trama urbana per passar de 26.000 a 75.000”, insisteix Buades.

Ara per ara, a la trama urbana hi ha quatre cotxes per cada arbre, segons les dades de les entitats. 2,3 cotxes per cada arbre si s’hi incorporen també els 21.000 plantats a parcs i zones verdes. I és que Sabadell té 47.000 arbres per gairebé 113.000 vehicles.

Sabadell, des de l'aire, amb una certa contaminació com es pot veure. Autor: @Sr_JOF via Twitter.
Sabadell, des de l’aire, amb una certa contaminació com es pot veure. Autor: @Sr_JOF via Twitter.

Les al·legacions presentades per les entitats ecologistes també deixen palès que el pla no incorpora cap compromís pel que fa a la descontaminació industrial o dels serveis municipals. I els dol que tenint-los tan a prop no es busqui suport i complicitat amb l’Institut de recerca del Parc Taulí, l’I3PT, o l’Institut de Ciències i Tecnologies Ambientals (ICTA) de la UAB. “Els tenim aquí i mai se’ls ha picat a la porta; és increïble”, afegeix Buades.

Què demanen?

Les entitats signats demanen “paralitzar” l’aprovació definitiva del Pla Aire Net 2030, que està a expenses de resoldre les al·legacions i passar pel ple per tenir llum verda definitiva. Volen que s’obri un procés de millora tècnica i de consulta a entitats veïnals i ecologistes per presentar un nou document basat en els estàndards de l’OMS que es pugui aprovar pel Dia Mundial del Medi Ambient 2026, el 5 de juny.

Les al·legacions van firmades per l’Associació en Defensa i Estudi de la Natura (ADENC), Ecologistes de Catalunya, la Plataforma en defensa del riu Ripoll, la Campanya Contra el Quart Cinturó, la Plataforma d’Entitats per un Urbanisme Sostenible, el col·lectiu Massa Crítica, la cooperativa Som Energia, els Amics del Ripoll i Promoció del Transport Públic. “Això va de salut; la contaminació afecta per igual els votants de tots els partits”, conclou Joan Carles Sallas, de l’ADENC. “Un ajuntament no pot desatendre així la salut dels seus habitants; no és el pla que la gent mereix”, lamenta Buades.

Tres “bombes” més

Malgrat que el plantejament ja és prou pessimista amb la situació actual, i tot i qualificant de “vergonya” la forma com s’ha posat en marxa de la Zona de Baixes Emissions, les entitats creuen que encara hi ha tres amenaces més a l’horitzó. Per una banda, la continuació del Quart Cinturó / B-40 fins a Sabadell. Per altra banda, el nou aparcament soterrani al Passeig de la plaça Major, amb capacitat per a centenars de vehicles. Finalment, l’interès recuperat per allargar la pista de l’Aeroport de Sabadell, donat que “els avions són els principals emissors de contaminació”, segons Sallas.

Foto portada: representants de les entitats ecologistes que han presentat al·legacions conjuntes al Pla d’Acció Aire Net 2030 de l’Ajuntament. Autor: J.d.A.

Comentaris

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa